Feiten en fabels over vliegen: dit moet je weten voor je volgende vlucht

Gepubliceerd op 1 december 2025 om 19:52
feiten en fabels over vliegen

Vliegtuigweetjes, soms klinken ze zo gek dat je het niet kan geloven. Van verborgen slaapkamers tot ingebouwde asbakken. We zetten de feiten en fabels op een rijtje.

1. Er zijn asbakken aan boord van het vliegtuig

Feit:
Hoewel roken in vliegtuigen al lang verboden is, is een asbak in de toiletten nog aanwezig. Deze zijn ingebouwd en bedoeld voor noodgevallen: mocht iemand toch roken, dan kan die de sigaret veilig doven zonder brandgevaar in de wc.

Indien iemand het in de vuilbak gooit, kan dat brand veroorzaken. Word je betrapt op roken dan zal dat uiteraard sancties hebben. Wist je dat de crew het recht heeft om je te weigeren op de vlucht indien je deze regel niet naleeft?

asbak in het vliegtuig

2. Als je aan boord van een vliegtuig geboren wordt, dan mag je de rest van je leven gratis vliegen

Fabel:
Helaas, dit is een fabel. In het verleden gebruikten sommige luchtvaartmaatschappijen zulke geboortes wel als PR-actie en mochten die baby’s soms (tijdelijk) gratis vliegen.

Zo kreeg Shona, geboren tijdens een British Airways vlucht, een gratis ticket op haar 18de verjaardag, maar levenslang gratis vliegen is wishful thinking.

Dit moet je weten over vliegen tijdens je zwangerschap.

3. Vliegtuigen dumpen ontlasting boven de oceaan

Fabel:
Het afval uit de toiletten wordt opgevangen in een speciale tank. Met behulp van speciale vacuümsystemen wordt het toiletafval opgezogen en in afgesloten tanks bewaard tot op de grond.

Wanneer het vliegtuig geparkeerd staat aan de gate wordt de tank door het grondpersoneel geleegd.

4. Het cabinepersoneel moet voldoen aan een bepaalde lengte

Feit:

De minimale lengte om cabin crew te worden varieert per luchtvaartmaatschappij, maar schommelt over het algemeen rond de 1,58 m. Dit is ergens logisch, want iemand kleiner dan 1,58 m geraakt niet tot bij de bagagevakken in sommige vliegtuigen. 

Daarnaast hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen ook een maximale lengte, die bijvoorbeeld voor KLM 1,90 meter is. De reden voor deze lengte-eisen is dat cabinepersoneel in geval van nood bij alle noodapparatuur moet kunnen komen, wat van cruciaal belang is voor de veiligheid.

minimum lengte stewardes

5. Er bestaat geen rij 13 aan boord van het vliegtuig

Feit (gedeeltelijk):
Correct! Veel maatschappijen, waaronder KLM, vermijden rij 13 vanwege bijgeloof. Het getal 13 geldt als ongeluksgetal in diverse culturen.

Lang niet alle maatschappijen en vliegtuigen volgen deze regel; sommige vliegtuigen, zoals die van TUI of van Transavia, hebben wél een rij 13 om misverstanden en vergissingen in de cabine te voorkomen.

6. De veiligste stoel bestaat niet

Feit:
Iedere crash is anders en heeft een specifieke context die afhangt van het type crash, vliegtuigtype, stoelindeling, enzovoort.

Er bestaan wel onderzoeken die bepaalde zones en zitplaatsen iets “veiliger” achten bij een bepaalde crash, maar dit wijst niet op een universeel veiligste stoel.

7. Sommige vliegtuigen hebben verborgen slaapkamers voor de crew

Feit:
Ook dat is juist. Langeafstandsvliegtuigen zoals de Boeing 787 Dreamliner beschikken inderdaad over crew rest areas, verborgen ruimtes met bedjes, bereikbaar via een trapje.

Rustruimtes voor de bemanning zijn verplicht op lange vluchten om te voldoen aan de regelgeving.

slaapkamer in vliegtuig

8. De lichten gaan uit tijdens het opstijgen en landen

Feit:
De gedimde cabinelichten tijdens het opstijgen en landen hebben wel degelijk een reden. Stel je moet evacueren dan zijn je ogen gewend aan het donker, wat essentieel is voor een snelle evacuatie.

Daarnaast zorgen de gedimde lichten er ook voor dat je de buitenomgeving goed in de gaten kan houden en sneller gevaren kan detecteren. Jij als passagier, bent het derde oog van de piloot.

lichten uit tijdens opstijgen en landen

9. Het gaatje in het raam heeft een functie

Feit:
Helemaal waar. Vliegtuigramen bestaan uit drie lagen. Het kleine gaatje (breather hole) zorgt ervoor dat de middelste laag niet onder (te hoge) druk komt en de verschillen tussen de lagen worden opgevangen.

De buitenste laag van het raam is het dikst en stevigst en vangt de meeste druk op, terwijl de binnenste laag een bescherming biedt tegen beschadiging door passagiers. 

gaatje in vliegtuigraam

10. Ijsvorming kan een vliegtuig doen crashen

Feit:
IJsvorming op het vliegtuig is gevaarlijk omdat het de aerodynamica zodanig beïnvloedt, wat kan leiden tot verminderde prestaties bij het opstijgen, vliegen en landen.

En bovendien het vliegtuig onbestuurbaar kan maken. Dit is waarom de-icing en anti-icing belangrijk zijn voor de veiligheid van het vliegtuig.

deicing vliegtuig

Lees verder over de-icing en anti-icing.

11. Appels eet je best niet in het vliegtuig

Feit:
Je eet beter geen appel in het vliegtuig. De lage luchtdruk in de cabine kan leiden tot meer gasvorming in je darmen, en een appel bevat moeilijk verteerbare suikers die ook gas en een opgeblazen gevoel kunnen veroorzaken. De combinatie van deze factoren kan leiden tot extra klachten. 

Opgeblazen gevoel tijdens je vlucht? Dit eet je best niet.

12. Turbulentie kan een vliegtuig doen crashen

Fabel:
Turbulentie is oncomfortabel, maar moderne vliegtuigen zijn ontworpen om er veilig mee om te gaan. De vleugels van een vliegtuig zijn flexibel, waardoor ze enkele meters op en neer kunnen bewegen om zich soepel aan te passen aan de wind.

Vergelijk het met een gelatine pudding; je ‘stuitert’ van links naar rechts en van boven naar onder, maar je zal nooit de grond raken.

Kan turbulentie een vliegtuig doen crashen?

Heb je vliegangst? Lees deze 6 tips voor tijdens turbulentie.

13. De deur van het vliegtuigtoilet kan niet echt op slot

Feit:
Onnodig wordt de deur niet geopend, maar komt er opeens een intense sigarettengeur uit het toilet dan zal de crew ingrijpen en deur openen, ook al zit deze op slot.

Daarnaast worden de toiletten altijd op slot gedaan tijdens het opstijgen en landen, momenten waarop de passagiers geen gebruik mogen maken van de toiletten.

lavatory lock system in plane

13 vliegtuigweetjes ontrafeld: één ding is zeker, de luchtvaart zit vol sterke verhalen. Sommige waar, sommige pure onzin. Maar de volgende keer dat je het vliegtuig instapt, heb jij in elk geval de feiten paraat.

Veilige vlucht!


Door: Rico Valkenborgh | 1 december 2025


Bibliografie

MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.