Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

Gepubliceerd op 14 december 2023 om 18:56
Cockpit

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart.

Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Concurrentiestrijd barst los

Airbus en Boeing, de twee grootste vliegtuigbouwers ter wereld hebben elk hun paradepaardje. Voor Airbus de A320 en voor Boeing de 737. In 2010 bevonden deze twee titanen zich in een intensieve concurrentiestrijd. Airbus kondigde aan dat ze hun meest populaire toestel, de A320, zouden upgraden met nieuwe motoren waardoor het flink wat brandstof zou besparen.

In de huidige maatschappij waarin milieu en duurzaamheid tot belangwekkende factoren zijn geëvolueerd, is een milieuvriendelijker toestel een eyecatcher voor de hele wereld. Dit is exact waar het verhaal van de Boeing 737 MAX start. Boeing had de wens om het nieuwe toestel van Airbus te overtreffen.

De geboorte van de MAX

Om met de Airbus A320 NEO te kunnen concurreren, leek het logisch om hun eigen succesvolle 737-model (zie eerste tekening) te upgraden met betere motoren. Er was echter één groot probleem. De romp en de vleugels van de 737 staan lager bij de grond dan die van de A320, wat Airbus in staat stelde om nieuwe, grotere motoren onder de vleugels van hun A320 te plaatsen.

Bij de 737 was dit onmogelijk (zie tweede tekening), maar Boeing had hiervoor als oplossing om de nieuwe, grotere motoren niet volledig onder de vleugel, maar een beetje hoger, deels vóór de vleugel te plaatsen. (Zie derde tekening). Dit zorgde voor extra uitdagingen.

Tekening uitleg 737 MAX motoroplossing

"Mayday mayday"

De 737 MAX rolde als een sneltrein van de band en over de hele wereld werd het toestel besteld. Helaas was dit feest niet van lange duur. In oktober 2018 stortte Lion Air vlucht 610 neer in de Javazee, waarbij alle 189 passagiers aan boord omkwamen.

Vervolgens, nog geen half jaar later, stort Ethiopian Airlines vlucht 302 neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Allebei de crashes gebeurde met de nieuwe 737 MAX. Dit kon geen toeval zijn. Hoe kon dit gebeuren?

Het MCAS-drama

Het ontwerp was niet zonder gebreken. De motoren op de 737 hoger plaatsen, had namelijk een neveneffect. Wanneer het toestel op vol vermogen opereerde, zoals tijdens het opstijgen, had de neus de neiging om ver naar boven te wijzen, wat kon leiden tot een overtrek.

Dit was een groot probleem, want dit vliegtuig moest zich precies zo gedragen als het oude toestel. Boeing wist dit en kwam met een oplossing. In plaats van het vliegtuig opnieuw te ontwerpen, installeerden ze software die de neus automatisch naar beneden duwt als de piloot het vliegtuig onder een te hoge hoek deed vliegen.

Dit systeem heet the maneuvering characteristics augmentation system, oftewel MCAS.

Als een raket de grond in

Wat gebeurde er nu op 29 oktober 2018 bij de crash van de Lion Air vlucht 610? Het MCAS systeem duwde de neus te ver naar beneden. Het systeem was afhankelijk van slechts één sensor. Deze sensor dacht dat de neus van het vliegtuig ver naar boven wees, wat dus niet het geval was, en bleef de neus naar beneden duwen.

Tekening MCAS

De piloot kon het systeem niet domineren en vloog vervolgens als een raket de Javazee in. Op 10 maart 2019 bij de crash van de Ethiopian Airlines vlucht 302 gebeurde exact hetzelfde, met dit verschil dat toen het vliegtuig zich recht de grond inboorde.

Boeing's overlevingsstrijd

Na de crashes kwam Boeing onder vuur te liggen en werd het toestel wereldwijd aan de grond gehouden. Om het vertrouwen van luchtvaartmaatschappijen en het publiek terug te winnen, moest het bedrijf drastische stappen ondernemen.

De software voor het MCAS-systeem werd aangepast, daarnaast kreeg het systeem een tweede sensor. Wanneer de twee sensoren niet overeenkomstige informatie doorgeven wordt het systeem automatisch uitgeschakeld en heeft de piloot de controle van het vliegtuig. Ook piloten moesten extra trainingen volgen om opnieuw met dit toestel te mogen vliegen.

De toekomst van de MAX

Hoewel de Boeing 737 MAX nu weer in dienst is, zal het toestel voor altijd herinnerd worden als een vliegtuig met een turbulent verleden. Het verhaal achter dit toestel dient als waarschuwing voor de luchtvaartindustrie om te allen tijde veiligheid als prioriteit te nemen, ook in tijden van concurrentie en tijdsdruk.

De kans dat dit soort incident opnieuw gebeurt is quasi onbestaande. Vliegtuigen zijn veiliger dan ooit, zeker de MAX na zoveel screenings.

Dus, moest jij je volgende reis maken met een 737 MAX weet dan dat het toestel nu behoort tot één van de meest veilige vliegtuigen ter wereld!

Onderaanzicht vliegtuig

Ik vlieg er alleszins regelmatig mee. Probleemloos, vlekkeloos en een beetje zuiniger dan de oude “bakjes”.

Veilige vlucht en tot snel!


Door: Rico Valkenborgh | 14 december 2023


Bibliografie

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.