
Heb je je ooit afgevraagd wat er allemaal gebeurt met een Ryanair-vliegtuig op één dag tijd? Het antwoord: héél veel. Zo’n Boeing 737, hét werkpaard van de maatschappij, vliegt soms wel 8 vluchten per dag.
Lees verder en ontdek wat er allemaal gebeurt achter de schermen van deze logistieke operatie.
Boarding via het ingebouwde trapje


Waar andere maatschappijen gebruikmaken van een losse externe trap of een airbridge, heeft Ryanair in haar 737’s een eigen ingebouwde trap die gewoon uit de romp van het toestel klapt.
Handig, want zo zijn ze niet afhankelijk van de luchthaven en moeten ze dus niet wachten tot het luchthavenpersoneel een trap tegen de romp van het vliegtuig heeft bevestigd. Nadeel: jij als passagier mag lekker in de regen of hitte naar boven klauteren. Maar: het bespaart tijd, en tijd = geld.
Catering: nauwelijks te zien


Bij full-service maatschappijen zie je na 1, 2 of soms 3 vluchten cateringwagens aanrukken met nieuwe maaltijden en drank. Ryanair doet dit maar beperkt: in de ochtend wordt een basisvoorraad snacks en drankjes ingeladen die verschillende vluchten meegaan.
Er is dus geen tijdverlies door telkens nieuw te bevoorraden. Geen verse maaltijden, enkel voorverpakte producten en dus geen extra tijdverlies.
Turnaround-time: 25 minuten
De turnaround-time is de tijd die nodig is voor een vliegtuig om opnieuw op te stijgen van zodra het geland is. Ryanair bereikt regelmatig turnaround times van maar 25 minuten (!), een van de snelste in de luchtvaartindustrie. Hoe kan dit proces zo snel gaan bij Ryanair?
1. Ingebouwde trap: De 737’s van Ryanair moeten bij aankomst niet wachten op trappen die komen aangereden om passagiers te doen uitstappen. De ingebouwde trap wordt uitgeklapt en passagiers kunnen starten met uitstappen.

2. Boarding while deplaning: Terwijl de passagiers van de vorige vlucht uitstappen, worden de nieuwe passagiers voor de volgende vlucht al tot bij het vliegtuig gebracht.

3. Afwezigheid van seatpockets: Dat kleine opbergvakje bij je knieën heeft Ryanair bewust niet geïnstalleerd in zijn stoelen. Passagiers laten in die vakjes vaak afval achter wat voor het personeel tijd kost om al die vakjes te poetsen. Door ze weg te laten, wordt het afval op enkele minuten tijd uit het hele vliegtuig verwijderd.

4. Razendsnel tanken: Een vlucht draaien in 25 minuten turnaround betekent dat tanken vaak parallel gebeurt met het instappen. Terwijl passagiers al naar hun stoel lopen, staat er buiten aan de andere kant van het vliegtuig een tankwagen het toestel te voorzien van kerosine voor de volgende vlucht.

Deze factoren leveren Ryanair flinke tijdsbesparingen op waardoor het vliegtuig na de landing in een mum van tijd opnieuw vertrekkensklaar is.
"Een vliegtuig dat stilstaat kost geld"
Op 1 week tijd vliegt een Ryanair-toestel gemiddeld 35 vluchten, soms tot wel 8 vluchten per dag. Hieronder ontdek je de dagrotatie van één Ryanair 737-800 met registratie, 9H-QAB (op 30/08/2025).
Turnaround time = tijd op de grond in de desbetreffende luchthaven.
- 8 vluchten
- Tot wel 1512 passagiers
- Duizenden liters kerosine
Dit allemaal in 1 enkele dag en alles met minimaal oponthoud. Het toestel draait praktisch non-stop.
Veiligheid: veel vluchten, geen crashes
Wat opvallend is bij zo’n intensief schema: de veiligheid blijft overeind. Ryanair voert jaarlijks tienduizenden vluchten uit, en ondanks de hoge rotatiefrequentie heeft de maatschappij in haar geschiedenis nog nooit een dodelijk vliegtuigongeluk of dodelijke crash meegemaakt.
Het veiligheidsrecord is zelfs vergelijkbaar met of zelfs beter dan veel traditionele maatschappijen. Strikte Europese regelgeving, standaardisatie van het vloottype (alle toestellen zijn Boeing 737’s) en goed getrainde crews zorgen ervoor dat snelheid en efficiëntie niet ten koste gaan van de veiligheid.
In het kort: De Ryanair Formule
Een dag in het leven van een Ryanair-vliegtuig draait in mijn ogen om snelheid en efficiëntie. Voor reizigers betekent dit lagere prijzen, weliswaar met minder comfort, maar zonder inleveren van veiligheid.
Door: Rico Valkenborgh | 25 september 2025
Schokkend: zo ziet de dag van een Ryanair-vliegtuig eruit
Heb je je ooit afgevraagd wat er allemaal gebeurt met een Ryanair-vliegtuig op één dag tijd? Het antwoord: héél veel. Zo’n Boeing 737, hét werkpaard van de maatschappij, vliegt soms wel 8 vluchten per dag. Lees verder en ontdek wat er allemaal gebeurt achter de schermen van deze logistieke operatie.
De beste spottersplekken in Nederland en België
Op zoek naar een origineel uitstapje? Ga eens planespotten. Het klinkt misschien wat nerdy — en eerlijk, dat is het ook een beetje — maar er schuilt verrassend veel charme in het kijken naar vliegtuigen die landen en opstijgen.Lees verder en ontdek de leukste spottersplaatsen in Nederland en België — inclusief praktische info, sfeer én persoonlijke tips.
5 vliegtuig-funfacts die je moet weten
Hier zijn vijf leuke vliegtuigfeitjes die je waarschijnlijk nog niet kende, elk met een boeiende reden waarom ze bestaan.
Waarom niet iedereen een trolley kan meenemen in de cabine
“Iedere passagier kan zijn trolley opbergen in de cabine”. Iets wat veel passagiers denken, maar in praktijk niet lukt. De strijd om bagageruimte in de cabine, ik leg het je graag uit.
Airbus of Boeing? 5x de grootste verschillen
Zie je een vliegtuig in de lucht, dan is de kans heel groot dat je naar een Boeing of Airbus kijkt. Maar hoe onderscheid je deze twee van elkaar. In deze blog ontdek je de 5 grootste verschillen waarmee je deze vliegtuigen uit elkaar kan houden.
Wat je moet weten over vliegtuig-wifi
Elke vlucht hoor je dezelfde boodschap: "Zet uw mobiele apparaten in vliegtuigmodus." Maar waarom is zo’n vliegtuigmodus nodig en hoe werkt wifi in vliegtuigen?
Reactie plaatsen
Reacties