Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Gepubliceerd op 2 februari 2024 om 10:42

Vloeistoflimieten, gesloten cockpitdeuren en regels omtrent batterijen

Luchthaven beveiliging

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Transformaties getriggerd door tragedie

De luchtvaart heeft de afgelopen decennia ingrijpende veranderingen ondergaan als reactie op historische rampen. Van vloeistoflimieten tot regels omtrent batterijen en afgesloten cockpitdeuren: deze maatregelen zijn cruciaal voor de veiligheid aan boord van vliegtuigen.

Hoewel deze veiligheidsmaatregelen vaak als een ongemak worden ervaren, zijn ze toch van cruciaal belang aangezien soms niet iedereen de intentie heeft om veilig en wel op zijn of haar bestemming te geraken.

Luchthaven

1. Explosiegevaar

Knutselpakket om een bom te maken

Je kan misschien denken dat het verbod op vloeistoffen van meer dan 100 ml puur een commercieel gegeven is, maar niets is minder waar. In 2006 had een groep “passagiers” de intentie om negen tot twaalf aanslagen te plegen op vluchten van Europa richting Amerika. Hoe ze dat zouden doen?

Met behulp van vloeibare chemicaliën en enkele onderdelen van een iPod. Tijdens de vlucht zouden de terroristen met deze ‘ingrediënten’ een bom maken. De Britse politie kon deze aanslagen verijdelen en er werden een twintigtal daders gearresteerd. Deze ontdekking leidde tot de introductie van strikte vloeistoflimieten.

“Elke reiziger kan een potentiële terrorist zijn”

vliegtuigcrash

Voorkomen van vloeistofexplosies

Nu weet je dus ook waarom er beperkingen zijn op vloeistoffen, gels en aerosolen in de vliegtuigcabine. Wanneer bepaalde stoffen worden samengebracht kunnen chemische reacties worden veroorzaakt die tot explosies kunnen leiden.

Terroristische aanslagen gekoppeld aan vloeistoffen zijn dus de aanleiding van deze beperking van het bezit van grote hoeveelheden vloeistoffen in het vliegtuig. Daarnaast zorgt de beperking er ook voor dat de procedure van inspectie en identificatie van stoffen wordt versneld aan de veiligheidscontrole.

2. Brandgevaar

Powerbanks en vliegreizen: waarom ze thuishoren in je handbagage

Naast de bekende vloeistofregels staat er nog een andere regel hoog op de lijst van luchtvaartveiligheid: het meenemen van lithium-batterijen in je handbagage in plaats van in je ruimbagage.

Hoewel dit waarschijnlijk een klein detail lijkt, zijn er belangrijke redenen waarom luchtvaartmaatschappijen deze regel handhaven.

cabin fire

Laptops, smartphones, powerbanks, E-cigarettes, enzovoort. Tegenwoordig bevatten bijna alle elektronische apparaten lithium-batterijen. Maar deze batterijen zijn niet altijd even onschuldig. Je mag elektronische toestellen dan ook niet onbeschermd in je ruimbagage steken. Ze moeten in je handbagage zitten. Maar waarom?

De dader? Lithium-batterijen!

Opnieuw duiken we in het verleden waarin talloze vliegtuigen noodlandingen moesten maken door brand veroorzaakt door lithium-batterijen in het cargo-compartiment van het vliegtuig. In 2010 crashte een Boeing 747 van UPS Airlines door een brand veroorzaakt door batterijen in het cargo gedeelte.

Volgens de Federal Aviation Administration vonden er in 2022 minstens 62 incidenten plaats die leidden tot rook, brand of extreme hitte veroorzaakt door lithium-batterijen in vliegtuigen. Incidenten waarbij deze batterijen brand veroorzaakten in vliegtuigen hebben geleid tot strikte voorschriften.

Snelle reactie op problemen

Powerbanks, hoewel handige apparaten om je elektronische toestellen onderweg op te laden, kunnen een potentieel brandgevaar vormen. De lithium-batterijen kunnen spontaan oververhit raken, in brand vliegen of ontploffen. Je gelooft dat misschien niet, maar toch gebeurt het:

  • 2018: Op een vlucht van KLM vloog een smartphone van een passagier in brand nadat zij er een powerbank op had aangesloten.

  • 2023: Op een vlucht van Easy Jet ontplofte een vape wat leidde tot bagage die vuur vatte in de cabine.

  • 2023: Op een vlucht van Scoot vloog een powerbank in brand en werd de cabine gevuld met rook.

cabin fire

Wel in handbagage, niet in ruimbagage

In al deze gevallen kon het cabinepersoneel adequaat optreden en vielen er geen slachtoffers. Dit omdat de lithium-batterijen zich in de cabine bevonden en niet in het cargo-gedeelte van het vliegtuig, waardoor het cabinepersoneel onmiddellijk toegang had tot de brand om het probleem te verhelpen.

Dat is dus waarom lithium-batterijen altijd in je handbagage moeten zitten zodat het cabinepersoneel en passagiers de elektronische toestellen kunnen monitoren en ingrijpen wanneer nodig.

In de cabine kunnen passagiers en cabin crew:

  • Snel reageren

  • Brand blussen of batterijen koelen

  • Monitoren en observeren

Hoewel het misschien onbelangrijk lijkt, is het bewaren van powerbanks en lithium-batterijen in de handbagage een belangrijk aspect van luchtvaartveiligheid. Het minimaliseert risico's, maakt een snelle reactie op noodsituaties mogelijk en draagt bij aan de algemene consistentie van veiligheidspraktijken op luchthavens wereldwijd.

3. Kapingen

Evolutie van de cockpitdeur

Naast de vloeistofbeperkingen en de regels omtrent batterijen staat er nog een derde veiligheidsregel hoog op de lijst, namelijk het afsluiten van de cockpitdeur. We duiken opnieuw in het verleden om de oorzaak hiervan te achterhalen.

Vroeger stond de cockpitdeur tijdens de vlucht open of was er zelfs geen cockpitdeur aanwezig. Passagiers konden vanop een kleine afstand het werk en de technologie in de cockpit bewonderen en observeren. Totdat een wel heel rampzalige dag het leven en de procedures aan boord van het vliegtuig voorgoed veranderden.

9/11

Kaping 9/11

Op 11 september 2001 werden vier passagiersvliegtuigen gekaapt en gebruikt als “raketten” om gebouwen te verwoesten in de Verenigde Staten. Twee vliegtuigen doorboorden de Twin Towers van het World Trade Center, gelegen in New York. Een derde vliegtuig doorboorde het Pentagon in Washington.

En een vierde gekaapt vliegtuig miste zijn doel na het ingrijpen van de passagiers en stortte neer in Pennsylvania. De schade en impact waren enorm. Op die dag vielen net geen 3000 doden. Al snel eiste terreurorganisatie, Al Qaida, de aanslagen op.

Achter gesloten deuren

Als gevolg van deze reeks rampzalige kapingen werd er sinds 9/11 een standaardprocedure ingevoerd om de cockpitdeuren af te sluiten tijdens de vlucht.

De cockpitdeur openen is een significante veiligheidsprocedure geworden.

Lessen geleerd

Nu weet je waarom de cockpitdeur op slot is tijdens de vlucht. Daarnaast weet je nu ook waarom er een verbod is op vloeistoffen van meer dan 100 ml in de cabine. Moest je op reis gaan, zorg er dan ook zeker voor dat je je elektronische toestellen veilig in je handbagage bewaart. Het is misschien een kleine stap voor jou, maar het maakt een groot verschil voor de veiligheid aan boord van het vliegtuig.

Veilige vlucht en tot snel!


Door: Rico Valkenborgh | 2 februari 2024


Bibliografie

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.