MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieën

Gepubliceerd op 13 maart 2024 om 08:25
Malaysia MH370 verdwenen

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar.

Talloze theorieën circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieën.

Planes go up, planes go down.
What they don’t do is just vannish of the face of the Earth.

Jeff Wise in de Netlfix-docu: MH370: The Plane That Disappeared

Wat je moet weten:

Op 8 maart 2014 vertrok vlucht MH370 uit Kuala Lumpur richting Peking. Aan boord 227 passagiers en 12 crewleden. Achter de stuurknuppels zaten piloot Zaharie Ahmad Shah en copiloot Fariq Abdul Hamid.

Het vliegtuig, een enorme Boeing 777, steeg zoals gepland op rond 00.41 uur lokale tijd en zette koers richting de Zuid-Chinese zee. De start van de vlucht verliep vlekkeloos en het vliegtuig bereikte al snel zijn kruishoogte.

Malaysia MH370 vluchtroute

Wanneer het vliegtuig het Maleisische luchtruim verlaat, neemt piloot Zaharie zoals gebruikelijk afscheid aan de Maleisische luchtverkeersleiding met de vriendelijke groet Good night Malaysian three seven zero.

Voordat het vliegtuig het Vietnamese luchtruim betreedt, bevindt het zich in een soort niemandsland, een stuk luchtruim waar geen communicatie met het vliegtuig plaatsvindt. Kort voordat het toestel contact moet maken met Vietnamese luchtverkeersleiding verdwijnt het abrupt van de radar.

MH370 route

Op zoek naar antwoorden

Wat is er met het vliegtuig gebeurd? Het meest voor de hand liggend zou een fatale crash zijn, waarbij het vliegtuig uit elkaar spatte en er geen tijd was om te communiceren. Maar op de locatie van het laatste radarcontact werd hevig gezocht naar het wrak door wel 40 schepen en 34 vliegtuigen. Tot op heden werd het vliegtuig niet gevonden en zijn de 239 inzittenden niet thuisgekomen…

De ene dag werd er meer in het oosten gezocht, de andere dag in het westen. Er worden geen antwoorden gegeven aan de families die met vele vragen zitten. Valt dit verhaal te vergelijken met het schandaal van de bende van Nijvel? Wordt er bewust informatie achtergehouden, zodat het mysterie nooit opgelost geraakt? Ik weet het niet. Deze theoriëen gaan de ronde, elk mogelijk waar, maar met losse eindjes.

3 THEORIEËN:

THEORIE 1: massamoord door piloot

Cockpit Malaysia

Theorie 1 in detail:

Wat als de piloot opzettelijk de koers van het vliegtuig heeft gewijzigd met de intentie tot kaping, massamoord en uiteindelijke zelfmoord? Piloot, Zaharie werd het doelwit van intensieve media-aandacht, waarbij vijandige campagnes werden verspreid over zijn privéleven, hoewel er weinig concrete redenen waren voor dergelijke aantijgingen.

De inbeslagname van zijn vluchtsimulator droeg bij aan de speculatie over zijn mogelijke daden. Autoriteiten onderzochten of soortgelijke vluchten waren uitgevoerd in de online simulatorwereld van de piloot. Hoe zou zo’n kaping in zijn werk zijn gegaan?

Een korte schets: In de grijze zone tussen het Maleisische luchtruim en het Vietnamese luchtruim nam piloot Zaharie het vliegtuig over. Hij schakelde alle elektronica uit die het vliegtuig zichtbaar maakt voor de buitenwereld. Vervolgens nam hij de druk weg in de cabine waardoor de zuurstofmaskers in de cabine omlaag vielen.

Deze zuurstofmaskers werken maar voor een twaalftal minuten, dus na een kwartier werd het stil in de cabine… Vervolgens, na 6 uur vliegen, duwt hij de stuurknuppel omlaag om het vliegtuig te doen crashen.

PERSOONLIJK:
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in deze theorie van luchtvaartjournalist, Jeff Wise. Aangezien er geen harde redenen zijn waarom hij een massamoord zou plegen en hij bovendien één van de beste piloten van Malaysia Airlines was, acht ik hem onschuldig.

THEORIE 2: Kaping door passagiers

vliegtuig kaping
Avionics bay

Theorie 2 in detail:

Het brein van de Boeing 777 bevindt zich in de elektronica-ruimte, een kamer vol met elektronische apparatuur van het vliegtuig. Hoe kan deze ruimte worden betreden? Onder het tapijt in de cabine bevindt zich een luik, tussen de cockpit en de eerste klas. Dit luik zorgde ervoor dat iedereen aan boord verdacht werd, want iedereen zou via het luik in de elektronica-ruimte kunnen geraken.

Volgens de hypothese van Jeff Wise begonnen drie Russen aan boord, waaronder een passagier in eerste klas, een gecoördineerde operatie tijdens de nachtvlucht. Eén van hen zou het tapijt in de eerste klas hebben opgetild en via het luik toegang hebben verschaft tot de elektronica-ruimte.

Op het moment dat het vliegtuig zich in niemandsland bevond, tussen het Maleisische en Vietnamese luchtruim, werd de zichtbaarheid van het vliegtuig voor de buitenwereld volledig uitgeschakeld. Daarnaast werd vanuit de elektronica-ruimte de communicatieapparatuur in de cockpit gedeactiveerd en ten slotte de zuurstoftoevoer naar zowel de cabine als de cockpit afgesneden. Opnieuw werd het na enige tijd stil in de cabine wanneer de zuurstof op geraakte.

PERSOONLIJK:
Hoewel deze theorie van Jeff Wise op het eerste zicht als vergezocht kan worden beschouwd, kan deze kaping daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Het wordt des te intrigerender als we de gebeurtenissen minder dan zes maanden later in overweging nemen, waar Russische troepen verantwoordelijk waren voor het neerschieten van vlucht MH17, een andere Boeing 777 van Malaysia Airlines die vanuit Amsterdam op weg was richting Kuala Lumpur.

Deze onheilspellende connectie werpt een schaduw van twijfel op de oorspronkelijke verdwijning van MH370 en brengt de vraag naar mogelijke Russische betrokkenheid in een nieuw licht.

THEORIE 3: verdachte Chinese lading leidde tot Amerikaanse interceptie

AWACS vliegtuig
AWACS vliegtuig MH370

Theorie 3 in detail:

In het vrachtgedeelte van het vliegtuig bevond zich een ongescande lading van 2,5 ton elektronica. Deze verdachte vracht, mogelijk spionage-apparatuur voor China, suggereert dat Amerika dit vliegtuig wou blokkeren.

Hoe zou Amerika dit doen? Een AWACS-vliegtuig kan signalen volledig blokkeren. Volgens Florence de Changy vond er een interceptie plaats van twee AWACS-vliegtuigen. 

Dat zijn vliegtuigen met een enorme schotel op de romp geïnstalleerd, die in staat waren om de signalen van andere vliegtuig volledig te blokkeren. Eén AWACS-vliegtuig vloog boven de B777 van Malaysia en één AWACS-vliegtuig eronder waardoor het vliegtuig volledig van de radar verdween.

Volgens de Changy gebeurdde dat boven niemandsland, het ongecontroleerde luchtruim waarin het vliegtuig zich bevond tijdens de verdwijning. De ongecontroleerde scan van deze mysterieuze lading opent de mogelijkheid van deze interceptie.

PERSOONLIJK:
Naar mijn mening is deze theorie van Florence de Changy het meest waarschijnlijk. Ze stelt kritische vragen over de geloofwaardigheid van het officiële verhaal dat zich baseert op Inmarsat-data van de autoriteiten rond de verdwijning van vlucht MH370. Nadat het vliegtuig van de radar verdween, maakte het linksomkeer en doorkruiste de enorme Boeing 777 volgens het officiële verhaal zes verschillende landen.

Wat dus wilt zeggen dat het vliegtuig ongezien door het luchtruim van Vietnam, Thailand, Maleisië, Indonesië, Singapore en Australië vloog voordat het neerstortte in de Indische Oceaan, wat wel heel verbazingwekkend is anno 2014.

Daarnaast zou het toestel over de militaire basis van Butterworth zijn gevlogen. “Hoe kan een gigantische Boeing 777 ongezien over een militaire basis vliegen?” haalt de Changy aan in de Netflix-documentaire MH370: The Plane That Disappeared. De geloofwaardigheid van het officiële verhaal is erg laag volgens de Changy.

Wat is er dan wel gebeurd?

Maleisië vluchtroute MH370

Hoewel alle drie deze theorieën plausibel kunnen zijn, is geen enkele fout, aangezien het juiste nog altijd niet bewezen is. Hoe kan het vliegtuig van de radar verdwijnen? Als je het mij vraagt dan is er één mogelijkheid:

1.  vlucht MH370 verdween van de radar door een fatale crash, maar het zoekgebied was niet ruim genoeg of onvoldoende doorzocht

Ben ik fout? Neen. Ben ik juist? We weten het niet.

Wat wel als een paal boven water staat, is dat deze zoektocht naar vlucht MH370 het grootste onopgeloste mysterie uit de luchtvaartgeschiedenis is.

Mogelijke doorbraak

Vlucht MH370 doorbraak

Nu 10 jaar later is de puzzel nog steeds niet opgelost. Maar er is hoop. Volgens experten kunnen de gevonden brokstukken de sleutel zijn voor dit vraagstuk. Momenteel wordt er onderzoek uitgevoerd op de zeepokken die teruggevonden zijn op de wrakstukken. Aan de hand van de chemische samenstelling van deze zeepokken, kan de afgelegde reis in het zeewater worden gereconstrueerd. 

Of dit onderzoek leidt tot de vondst van de Boeing 777 die in 2014 van de aardbol verdween, valt nog af te wachten.


Door: Rico Valkenborgh | 13 maart 2024


Bibliografie

 

 

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creëren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.