
Of je nu een frequente vlieger bent of af en toe de lucht in gaat, de mogelijkheid bestaat altijd dat je tijdens een vlucht in een gebied met turbulentie belandt. Voor sommigen kan turbulentie angst veroorzaken, terwijl anderen het simpelweg beschouwen als een ongemak dat bij het vliegen hoort.
Als steward deel ik graag wat inzicht in wat turbulentie precies is, en bied ik enkele nuttige tips om je reis tijdens turbulentie comfortabeler te maken.
Wat is turbulentie?

Net zoals golven op zee ontstaan, ontstaan er in de lucht luchtstromingen. Dit is volkomen normaal, en vliegtuigen zijn ontworpen om turbulentie moeiteloos te doorstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn flexibel, waardoor ze enkele meters op en neer kunnen bewegen om zich soepel aan te passen aan de wind. Piloten vermijden turbulentiezones zoveel mogelijk, maar soms is het onvermijdelijk.
Turbulentie wordt veroorzaakt door onregelmatigheden in de atmosfeer, zoals winden uit verschillende richtingen die tegen elkaar botsen. Daarnaast kan turbulentie ook voortkomen uit luchtlagen met verschillende temperaturen.
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt; dat wilt dus zeggen dat er luchtstromingen ontstaan. Deze luchtstromingen zorgen ook voor turbulentie oftewel schommelingen en bewegingen in de cabine. Die schommelingen ervaren sommige passagiers en bemanningsleden als ongemak, maar lichte turbulentie is volkomen ongevaarlijk.

6 turbulentie tips:
Soms is turbulentie onvermijdelijk tijdens je vlucht, daarom geef ik je deze tips die je reis aangenamer maken tijdens turbulente weerszones:
- Blijf kalm: Onthoud dat turbulentie normaal is en dat vliegtuigen zijn ontworpen om het te weerstaan. Probeer rustig te blijven en te ontspannen. In vergelijking met andere vervoersmiddelen is vliegen het veiligst.
- Volg de instructies van het personeel: Als we turbulentie verwachten, zullen we je vragen om je gordel vast te maken. Mijn tip: draag je gordel altijd als je op je stoel zit. Moest je in slaap dommelen tijdens je vlucht, dan moet ik jou niet wakker maken om te vragen je gordel vast te hechten als die al vast zit.
- Kies je zitplaats zorgvuldig: Uit eigen ervaringen als steward, ondervind ik meer bewegingen achterin het vliegtuig dan voorin het vliegtuig. Wil je een beetje minder turbulentie dan reserveer je best je zetel vooraan in het vliegtuig of ter hoogte van de vleugels. Daar ervaar je minder schokken tijdens turbulentie.
- Zoek afleiding en relax: Bekijk een film, luister naar muziek of lees een boek om je gedachten op iets anders te zetten. De afleiding zorgt ervoor dat je niet meer aan de turbulentie denkt. Wat ik altijd doe tijdens een vlucht als passagier is de veiligheidskaart doorlezen. Daar is geen wifi voor nodig π.
- Praat met het personeel: Als je nog steeds angstig bent, praat er dan over met het personeel. Ze zijn er om te helpen en staan open om naar je te luisteren. Zo heb ik in het verleden tijdens een turbulente weerszone een passagier geholpen om haar gedachten op een ander pad te krijgen.
We spraken toen uitvoerig over het assortiment parfums dat we aan boord ter beschikking hadden. De shop flyer stond vol met interessante deals en beschrijvingen van top parfums. Voordat we het doorhadden was de turbulentie alweer voorbij. - Weet wat je eet: Kies lichte maaltijden en drink voldoende water om ongemak te voorkomen. Houd je eten en drinken goed in de gaten om ongelukjes te voorkomen. Een warm drankje dat op je schoot valt, is geen aanrader.

Turbulentie kan uitdagend zijn, maar met deze tips geraak je er gemakkelijker doorheen. Onthoud dat het een natuurlijk fenomeen is en dat vliegtuigen zijn ontworpen om ermee om te gaan.
Blijf kalm, volg de instructies van het personeel en voor je het weet, is de turbulente weerszone alweer voorbij.
Geniet van je vlucht!
Door: Rico Valkenborgh | 20 mei 2024
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Β Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties