Ding Dong! Wat betekenen die geluidjes in het vliegtuig?

Gepubliceerd op 4 januari 2024 om 12:23
politie op het vliegtuig

In het vliegtuig zit je samen met honderden andere passagiers opgesloten in een metalen cilinder. Wanneer er zich noodsituaties voordoen zoals een brand die uitbreekt of een passagier die een hartstilstand krijgt, is het belangrijk om de situatie te beheersen.

Een goede communicatie is belangrijk om paniek te voorkomen. Lees en ontdek de communicatieprocedures aan boord ten tijde van crisismomenten.

Communiceren boven de wolken doe je zo:

In de vliegtuigcabine maakt de crew gebruik van verschillende communicatiesystemen. Ten eerste is er communicatie van cabinepersoneelsleden onderling. Wanneer je als steward(ess) helemaal vooraan in het vliegtuig staat en je iets wil vragen aan een collega achteraan in het vliegtuig ga je niet door de hele cabine roepen.

Het is dan voor de hand liggend dat je de Interphone gebruikt. Dit is een bedrade telefoon verbonden aan een numeriek klavier. Ik vlieg voornamelijk in een Boeing 737. In deze toestellen zijn er drie locaties van waaruit je kan communiceren via de Interphone. Vanuit de keuken achteraan in het vliegtuig, vanuit de keuken vooraan in het vliegtuig en vanuit de cockpit.

De Interphone is een open lijn. Dit wil zeggen dat wanneer er bijvoorbeeld vanuit de cockpit naar de crew in de keuken vooraan wordt gebeld, de crew in de keuken achteraan in het vliegtuig gewoon kan meeluisteren naar wat er gezegd wordt.

Area call panel of belpaneel

"De telefoon rinkelt!"

Wanneer er een collega via de Interphone belt, horen we dat in de cabine met een speciale toon. Daarnaast brandt er ook een lichtje op de area call panels of belpanelen die zich bevinden aan het plafond en je op de afbeelding kan zien.

Crew Call Light

Wanneer passagiers hulp nodig hebben van de crew kunnen zij op een knopje drukken dat zich in het paneel boven hun stoel bevindt. Om ervoor te zorgen dat de crew zich bewust wordt van de aanvraag om hulp weerklinkt er een speciale toon in de cabine. Daarnaast brandt er ook een lichtje op de belpanelen zoals je hieronder kan zien.

Passenger Call Light

Nu vraag je je waarschijnlijk af waarvoor dat rechter lampje op het belpaneel dient. Dat brandt wanneer er problemen zijn in de toiletten. Wanneer er bijvoorbeeld een passagier op de belknop duwt in het toilet of bijvoorbeeld wanneer de rookmelders getriggerd worden.

Lavatory Call Light

Naast communicatie via de Interphone is er ook communicatie via de PA (public address). Dit is de communicatie van de crew door de intercom naar de passagiers toe.

Tijdens de vlucht informatie kunnen verstrekken aan de passagiers is essentieel. Moest de PA niet werken dan is er altijd nog een megafoon aan boord om de passagiers aan te spreken.

Crisiscommunicatie in de vliegtuigcabine

Tevens zijn er naast deze communicatiesystemen ook belangrijke communicatieprocedures. Wat en hoe communiceer je bijvoorbeeld in noodsituaties zoals tijdens het uitbreken van een brand of wanneer een passagier een hartstilstand krijgt. Ik leg het je uit.

Gedrag in noodsituaties

In noodsituaties is elke seconde goud waard en mag er geen tijd verloren worden. In geval van brand aan boord van het vliegtuig verandert de crew in een Fire Fighting Team (Maged, 2023). Hoe ziet dat team eruit?

  • FIRE FIGHTER: De steward(ess) die de brand ontdekt reageert onmiddellijk en trekt de aandacht van andere collega’s door bijvoorbeeld een Alert Call te maken. (Wat die Alert Call precies is, vertel ik zo meteen). Hij of zij wordt de Fire Fighter en gaat de brand zo snel mogelijk blussen.

  • COMMUNICATOR: Ten tweede hebben we de Communicator. Deze collega gaat accurate informatie verstrekken aan andere cabinepersoneelsleden en communiceert met de cockpit. De Communicator meldt aan de cockpit wat er aan de hand is, de locatie van de brand, de gemaakte acties, het gebruikte materiaal, of er passagiers verplaatst zijn en hoeveel rookvorming zich voordoet in de cabine.

  • ASSISTANT: Ten slotte hebben we de Assistant. Hij/zij brengt materiaal zoals brandblussers, brandhandschoenen en beschermingsmateriaal naar de Fire Fighter. De Assistant gaat ook passagiers verplaatsen naar veiligere zetels in het vliegtuig.

Kun jij de twee brandblussers vinden op de foto?

Levensreddende protocollen

Wanneer er een medische noodsituatie plaatsvindt aan boord van het vliegtuig werkt het ongeveer hetzelfde (Kluwer, 2023), alleen dan in een andere context natuurlijk. Wanneer er bijvoorbeeld vermoeden is van een passagier met een hartstilstand gaat de First Aider opnieuw de aandacht trekken van andere collega’s door bijvoorbeeld een Alert Call te maken (Wat die alert call precies is, vertel ik zo meteen).

De persoon die als eerste ter plaatse is, wordt de First Aider. Hij/zij gaat zo snel mogelijk onderzoeken wat er aan de hand is en of er gereanimeerd moet worden. De Assistant gaat materialen halen zoals de defibrillator, medicijnen… Ten derde hebben we de Communicator die communiceert met de cockpit. Hij of zij deelt dan mee wat er aan de hand is, welke materialen er worden gebruikt enzovoort.

Natuurlijk kunnen de rollen tussen de crew onderling verwisselen in zulke noodsituaties. Zolang er maar geen tijd verloren gaat en ieder crewlid perfect weet wat hij of zij moet doen.

Wat is een Alert Call?

Bij een Alert Call hoor je verschillende korte tonen. Wanneer iemand aan boord een Alert Call maakt weet de gehele bemanning meteen dat er iets ernstigs aan de hand is en wat op dat moment alle prioriteit moet krijgen. (Brook 2022).

Conclusie:

Communiceren aan boord van het vliegtuig in noodsituaties omvat dus een goed doordachte procedure om paniek te vermijden en de situatie te beheersen.

Fijne vlucht en tot snel!


Door: Rico Valkenborgh | 4 januari 2024


Bibliografie

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.