Wat doet de crew wanneer jij van boord gaat?

Gepubliceerd op 27 december 2023 om 12:20
Stewardess in cabine

Het laatste uur is voorbijgevlogen en de vakantiebestemming is eindelijk in zicht. De piloot heeft de daling aangekondigd en we zullen binnenkort landen.

Als passagier kijk je uit naar je bestemming, maar heb je je ooit afgevraagd wat er gebeurt aan boord van het vliegtuig wanneer jij het verlaat? Als steward geef ik je graag een kijkje achter de schermen.

Safety first

Veiligheid staat voorop in de luchtvaart. Dat staat als een paal boven water. Zodra het vliegtuig veilig aan de gate is aangekomen en de motoren zijn uitgeschakeld, klinkt er door de intercom “cabin crew disarm slides”. Een zin die u wellicht bekend in de oren klinkt.

Dit is het signaal voor de crew om de gordel los te maken en vervolgens de automatisch opblaasbare glijbanen die bevestigd zijn in de ontschepingsdeuren te deactiveren. Moesten we dat vergeten zou het wel een heel groot feest zijn tijdens het uitstappen.

Deuren openen

Hierna wachten we op het grondpersoneel totdat zij een trap of luchtbrug aan de deur bevestigd hebben. Dit kan op sommige luchthavens al wat langer duren wat vaak leidt tot geïrriteerde passagiers.

De volgende stap is het openen van de deuren. Dit is een zorgvuldig uitgevoerde procedure om ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt. De deuren worden pas geopend zodra de piloot het teken geeft en de grondcrew gereed is om passagiers te ontvangen.

Wij, als cabin crew, checken nog een laatste keer of de automatisch opblaasbare glijbanen zeker gedeactiveerd zijn en of er een trap klaarstaat om de passagiers te laten uitstappen.

Vliegtuigdeur

Groeten en glimlachen

Vervolgens begint de vakantie voor u nu echt! Wanneer de passagiers dan eindelijk het vliegtuig verlaten, staan wij klaar met een glimlach om afscheid te nemen. Helaas geraakt niet iedereen uit zijn stoel.

Mensen die slecht te been zijn of andere passagiers die wat extra hulp nodig hebben bij het verlaten van het vliegtuig bieden wij, of het personeel van de luchthaven, extra bijstand aan.

Lost and found

Wanneer iedereen dan eindelijk van boord is verzamelen we eventueel verloren voorwerpen die passagiers hebben achtergelaten tijdens de vlucht. Zo was de heer op 23C heel blij dat ik zijn portefeuille terugvond en de vrouw op 7A ook omdat ik haar hoed terug bezorgde.

Wanneer we verloren voorwerpen vinden, trachten we die altijd te registreren aan de hand van het zetelnummer om ze aan de rechtmatige eigenaar te kunnen bezorgen.

Bagage op karren

Feesten op bestemming?

Ik krijg vaak de vraag: "Blijf je dan een paar dagen op je bestemming?" In mijn geval is het antwoord in 99% van de gevallen 'nee'. Ik vlieg voornamelijk korte afstand waardoor ik na het afzetten van de passagiers onmiddellijk nieuwe passagiers terug mee naar België moet nemen. In minder dan een uur tijd wordt het vliegtuig ontladen en terug ingeladen met nieuwe koffers en nieuwe passagiers.

Ik zeg dat we onmiddellijk terugkeren in 99% van de gevallen, want het kan altijd voorkomen dat er iets onvoorzien gebeurt waardoor we op locatie moeten overnachten. Na meer dan 100 vluchten heb ik dat nog altijd niet meegemaakt. Wat ik wel heb meegemaakt is een geplande overnachting op één van de Kaapverdische eilanden.

Terug naar het verhaal. Ondertussen staan we al 25 minuten aan de grond. Willen we op schema blijven dan moeten we binnen 35 minuten terug de lucht in, maar er moet nog veel gebeuren voordat dat mogelijk is!

Voorbereiding voor vertrek

Met z’n vieren starten we aan de schoonmaak van de cabine van het vliegtuig. We leggen de gordels netjes, ruimen afval op en zorgen ervoor dat de safety briefing kaarten vooraan aan de achterzijde van de vorige zetel zitten zodat ze onmiddellijk in het oog vallen van de toekomende passagiers.

Terwijl het cabinepersoneel het vliegtuig vanbinnen schoonmaakt, wandelt de piloot een rondje rond het vliegtuig om visueel de technische staat ervan te controleren. Wanneer dit gebeurd is zijn we eindelijk klaar voor een nieuwe lading passagiers.

Ik controleer nog snel waar eventuele hondjes of katten zullen zitten en haal alvast extra gordels voor eventuele baby’tjes. Enkele ogenblikken later klinkt er door de intercom “boarding” en sta ik alweer in de cabine passagiers welkom te heten.

Visuele controle door piloot

Conclusie

Als steward is het mijn doel om ervoor te zorgen dat elke passagier een veilige en comfortabele reis beleeft. Als je aan boord komt, staan we klaar om jouw reiservaring veilig en uniek te maken.

Dus, de volgende keer dat je instapt, weet je dat er een team van professionele en vriendelijke cabin crew leden klaarstaat dat er alles aan zal doen om je een vlekkeloze vlucht te garanderen.

Bedankt om met ons te vliegen en tot ziens!


Door: Rico Valkenborgh | 27 december 2023


MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.