Laatst bewerkt: 09/09/2025

Wat doe je beter wél en wat beter niet tijdens een vlucht? Volgens het cabinepersoneel zijn er een aantal eenvoudige gewoontes die het voor iedereen aangenamer maken. Dit zijn de belangrijkste do’s en don’ts:
β To do: drink voldoende water
In een vliegtuig is de lucht extreem droog: de luchtvochtigheid ligt 10 tot 20 keer lager dan normaal. Daardoor droog je sneller uit en krijg je sneller last van hoofdpijn of geïrriteerde slijmvliezen.
De oplossing? Blijf regelmatig water drinken. Stewards en stewardessen krijgen zelf de raad om een halve liter per uur in de lucht te drinken. Wacht dus niet tot je dorst hebt, maar neem af en toe een slokje om te blijven hydrateren tijdens én na de vlucht.

β To do: kies de juiste deur bij het instappen
Op je boardingpass staat duidelijk je stoelnummer. Wanneer er zowel vooraan als achteraan in het vliegtuig kan worden ingestapt, is het handig om te kiezen voor de ingang die het dichtst bij jouw rij ligt.
Zit je bijvoorbeeld op rij 25? Stap dan (indien mogelijk) achteraan in. Zo vermijd je opstoppingen in het gangpad en verloopt het instappen vlotter, zowel voor jou als voor de andere passagiers.

β Don’t: te vroeg rechtstaan na de landing
Het is verleidelijk om meteen recht te springen zodra het vliegtuig de grond raakt, maar wacht altijd tot het gordelteken is gedoofd. Wist je dat de landingssnelheid van een Boeing 737 rond de 250 km/h bedraagt? Ook na de landing rijdt het vliegtuig nog op hoge snelheid naar de gate.
Te vroeg rechtstaan is niet alleen onveilig voor jezelf, maar kan ook gevaar opleveren voor anderen. Een paar minuten extra geduld zorgt voor een veilig en rustig uitstappen.

β Don’t: aanschuiven voor het toilet in de keuken
De keuken of “galley” is de werkruimte van het cabinepersoneel en vaak ook de plek waar ze even hun maaltijd nuttigen. Wanneer passagiers in de keuken een rij vormen om naar het toilet te gaan, hindert dat enorm.
Zie je dat de crew bezig is in de keuken? Wacht dan even op je stoel tot het toilet vrij is of schuif desnoods aan wanneer het gangpad vrij is. Zo kan iedereen comfortabel werken én reizen.

β β To do of not to do: applaudisseren na de landing
Een klassieke discussie: wel of niet applaudisseren. In veel landen vinden mensen het overdreven of zelfs storend. Terwijl voor andere passagiers klappen bij de landing een waardering is voor de piloten en crew, maar ook een opluchting is dat het vliegtuig veilig op de bestemming is geraakt.
De do's en don'ts op een rijtje:
- Do: Drink voldoende water tegen uitdroging.
- Do: Stap in via de deur die het dichtst bij jouw rij ligt.
- Don’t: Sta niet te vroeg recht, wacht tot het gordelteken uit is.
- Don’t: Vorm geen rij in de keuken terwijl de crew daar werkt of eet.
- Do or don’t: Klappen na de landing: Jij beslist! π
Met deze do's en don'ts in het achterhoofd maak je je vlucht niet alleen aangenamer voor jezelf, maar ook voor de crew en je medepassagiers.
Tot snel!
Door: Rico Valkenborgh | 18 januari 2024
De gevaarlijkste momenten tijdens je vlucht
Ongevallen in de luchtvaart zijn zeldzaam, maar als ze zich voordoen, is het belangrijk om te begrijp wanneer ze precies plaatsvinden. In welke fase van de vlucht gebeuren de meeste ongevallen?
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Reactie plaatsen
Reacties