
Een tussenstop tussen 2 vluchten, hoe ziet die eruit en waarom is dit soms nodig voor stewards, stewardessen en piloten? In deze blog leg ik het je uit.
Niet elke werkdag van een steward begint en eindigt in een Belgische luchthaven. Onlangs bracht mijn studentenjob me naar het adembenemende Kaapverdië.
Daarnaast mocht ik een tijd later de Egyptische sfeer in Hurghada ontdekken. Laat me je meenemen op mijn twee unieke reisjes, mijn twee layovers, doorheen twee bijzondere culturen.
Een exotische uitnodiging
Als steward krijg je de kans om de wereld te verkennen. Hoewel ik normaal enkel de luchthavens op mijn bucketlist kan afvinken, mocht ik voor een keer het vliegtuig verlaten op outstation.
Dat zijn prachtige momenten waar ik enorm hard naar uitkijk. Mijn eerste layover was in Sal, een eiland gelegen in de Atlantische Oceaan dat behoort tot Kaapverdië.
Maandag 03:25, de wekker gaat
De werkdag starten deed ik in Zaventem. Check-in om 5 uur stipt in de ochtend om vervolgens een uur later op te stijgen richting Afrika. Het was geen rechtstreekse vlucht, na 6 uren vliegen maakten we onze eerste tussenstop in Dakar, de hoofdstad van Senegal.
Daar bereikten enkele passagiers hun eindbestemming. Lang niet iedereen verliet het vliegtuig want het merendeel vloog mee naar Sal, waar we na het opstijgen in Dakar na een dik uur vliegen arriveerden.

Ik opende de vliegtuigdeur en een warme gloed verraste me. Nadat alle passagiers waren uitgestapt kon de mini-vakantie eindelijk beginnen. Samen met de piloot, co-piloot en drie andere cabinepersoneelsleden verlieten we het vliegtuig, doorkruisten de luchthaven en stapten in in een busje dat ons zou vervoeren naar ons hotel.
Blijft het vliegtuig dan twee nachten in Sal staan? Neen, de crew die toen in Sal verbleef loste ons af en vloog onmiddellijk terug naar Brussel met nieuwe passagiers die klaarstonden om in te stappen richting België.
Onder de zon van Kaapverdië
Na een ritje in de taxi en ondertussen 11 uren nadat we incheckten in Brussels Airport, arriveerden we in het adults-only hotel in Sal. En ja hoor, ik was minimum 18 jaar oud en mocht binnen in het adults-only hotel. π
Met temperaturen van ongeveer 30 graden Celcius begon het licht vochtig te worden onder mijn uniform en was een verfrissende douche hoog tijd. Ieder crewlid had zijn eigen kamer en die van mij wou ik zo snel mogelijk ontdekken. Mijn hotelkamer had een enorm groot dubbel bed en zicht op zee. Prachtig!

Nadat ik me opgefrist had, verplaatste ik me naar een ligbedje aan het zwembad. Niet veel later doken m’n collega’s ook op aan het zwembad en lieten we ons verwennen door een assortiment van hapjes om ons hongertje te stillen. Daarnaast hadden we nog welgeteld 44 uur de tijd om te vertoeven in Sal.
Wat dus ook wil zeggen dat er een pintje genuttigd mocht worden, wat ik met veel plezier deed. Enkele uren later opende het buffetrestaurant en genoten we als crew van het buitengewone diner. Niet veel later sloten we onze eerste dag af in de bar met een verfrissende cocktail in de hand.
Overnachten in het buitenland
De nacht was minder rozengeur en maneschijn. Ondanks het feit dat ik enorm moe was van een zware vlucht met 189 passagiers aan boord, heb ik in bed meer “rondjes” gedraaid dan geslapen. Dat kwam wellicht door het uurverschil.
In Kaapverdië is het in de zomer 3 uur vroeger dan in België. Om 6 uur in de ochtend besloot ik op te staan en het hotel te verkennen. Ik stootte niet veel later op de fitness, waar ik me een uurtje heb geamuseerd.

Wat later begonnen ook mijn collega’s te ontwaken en ontving ik enkele berichtjes in ons WhatsAppgroepje om samen te gaan ontbijten. Opnieuw liet ik me verwennen door een hemels buffet.
Na het ontbijt besloot ik een ochtendduik te nemen in het zwembad. Verder maakte ik nog een wandelingetje over het strand en genoot ik van het zonnetje.
De uren vlogen voorbij! In de avond trokken we met z’n allen het stadje in om te gaan eten in een lokaal restaurantje op de zeedijk. In een idyllische setting genoten we van onze laatste avond op Afrikaanse bodem.

SID β BRU (Sal β Brussel)
Op dag 3 ruilde ik mijn zwembroek in voor mijn uniform en bereidde ik me voor op een vlucht van net geen 7 uur lang. Kaapverdië heeft mijn hart gestolen en ik ben dankbaar dat mijn studentenjob me de kans heeft gegeven om dit betoverend eiland te verkennen.
Voor degenen die de mogelijkheid hebben raad ik ten zeerste aan dit juweeltje in de Atlantische Oceaan te ontdekken en zelf ondergedompeld te worden in de schoonheid van Kaapverdië.
Tweede layover: Hurghada
Mijn eerste layover in Sal dateert van 2022. Enkele weken geleden, vlak voor de examenperiode van januari 2024, vond mijn tweede layover plaats. Deze keer niet in Kaapverdië, maar in Hurghada, een toeristische badplaats aan de Rode Zee.
Ditmaal niet twee nachten, maar één nacht. Daarnaast ook geen 3 uur tijdverschil, maar slechts 1 uur tijdverschil met België. Opnieuw met een geweldige crew beloofde het een fameuze mini-vakantie te worden, een mini-vakantie van welgeteld 28 uur op Egyptische bodem.

Wat me opviel bij aankomst in Egypte was toch wel de spannende en opwindende rijstijl van de Egyptenaren. Op de snelweg werd er voortdurend van rijvak gewisseld, werd er sporadisch gebruik gemaakt van de richtingaanwijzers en zorgden hoge verkeersdrempels voor de nodige beweging in de taxi zelf.
Uniform ingeruild voor zwembroek

We werden hartelijk verwelkomd door een werknemer in het resort die ons al snel onze kamernummers bezorgde. Enkele minuten nadat ik mijn kamerdeur opende, verliet ik mijn kamer alweer om een duik te nemen in de Rode Zee. Samen met de crew rustten we uit op ligbedjes aan het water waar we enkele bijzondere vissen spotten.
We lieten ons verwennen door een assortiment aan hapjes om onze namiddag op te vullen. Wat me opviel in Egypte was dat de zon omstreeks 16 uur al onderging en de temperatuur in een mum van tijd van 27 graden naar 14 graden Celcius, dook.
Wat me daarnaast ook verraste was dat de vliegtuigen mooi boven ons resort oplijnden om te landen op Hurghada Airport. Dat is voor een planespotter zoals ik een toffe verrassing!

Culinaire ontdekkingen aan de Rode Zee
We aten met z’n zessen in één van de 5 restaurants van het resort. Alles was ontzettend lekker! Na het diner genoten we nog van wat live muziek op het terras. Ik genoot vervolgens van een deugddoende nacht in mijn kamer die bovendien prachtig uitzicht bood over het resort. De volgende dag startte ik in de fitness, gevolgd door een ochtendduik en een ontbijtje.
Na enkele uren zonnen, besloot ik tijdens de middag om een kijkje te gaan nemen in het buffetrestaurant. Wat een zee van eten! Ik dacht dat Kaapverdië culinair adembenemend was, maar wauw, het buffet in Hurghada was eens zo uitgebreid. Met een goed gevulde buik was ik opnieuw klaar voor een lange vlucht richting België. Ik ruilde mijn zwembroek opnieuw in voor mijn uniform en was klaar voor een drukke vlucht.


Herinneringen die blijven hangen
In het kort, mijn mini-vakantie in Hurghada was net zoals die in Kaapverdië ge-wel-dig! Dank aan mijn collega’s! Hopelijk volgen er in de toekomst nog veel avonturen zoals deze twee.

Wablieft? Mogen jullie gewoon ginder blijven ofwat?
Je vraagt je misschien af: “Hoe komt het dat de cabin crew soms op hun bestemming mag overnachten?” Het is namelijk zo dat er maximale werktijden zijn vastgelegd voor de veiligheid op de werkplek en om de gezondheid van de werknemers te beschermen.
In geval dat je op eenzelfde werkdag van Brussel naar Kaapverdië moet vliegen en weer terug naar Brussel, betekent dat een werktijd van ongeveer 17 uur. Daarom is er een verplichte rusttijd van minimaal 12 uur vastgelegd na een werkdag die maximaal 12 uur mag duren. (Deze tijden kunnen variëren afhankelijk van werkdag en locatie).
Veilige reis en tot snel!
Door: Rico Valkenborgh | 24 januari 2024
Wat je moet weten over vliegtuig-wifi
Elke vlucht hoor je dezelfde boodschap: "Zet uw mobiele apparaten in vliegtuigmodus." Maar waarom is zoβn vliegtuigmodus nodig en hoe werkt wifi in vliegtuigen?
Top 5 wereldrecords in de luchtvaart
De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.
Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien
De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.
Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?
Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?
Eindhoven Airport favoriet onder Limburgse reizigers
Het consumentengedrag van Limburgse reizigers in kaart: βMeer dan 70% is bereid om vanuit Eindhoven Airport te vliegenβ.
Slim reizen: Jongeren en de jacht op betaalbare vluchten
βHoe jonger de reiziger, hoe belangrijker de prijs van het vliegticket. Hoe ouder de reiziger, hoe minder de prijs een rol speelt.β Logisch, maar waarom? We onderzochten het en delen het graag met je.
Reactie plaatsen
Reacties