Kerosine dumpen in de lucht? Het gebeurt echt!

Gepubliceerd op 30 oktober 2025 om 08:48
kerosine dumpen in de lucht

Vliegtuigen die tijdens een vlucht liters kerosine lozen in de lucht. Toch gebeurt het écht, al is het zeldzaam en alleen in noodgevallen. Hoe zit dat precies?

Waarom wordt kerosine geloosd?

Vliegtuigen vertrekken vaak met volle brandstoftanks om lange afstanden te overbruggen. Maar stel: kort na het opstijgen moet een vliegtuig terugkeren wegens een technisch probleem of een medisch noodgeval.

Dan is het toestel nog veel te zwaar om veilig te landen. In zulke gevallen kan de bemanning besluiten kerosine te lozen.

Hoe overleef je een vliegtuigcrash? Lees verder en ontdek 8 tips.

Wat is het doel?

Het doel is simpel: gewicht verliezen. Een vliegtuig heeft een maximaal startgewicht (maximum takeoff weight) en een lager maximaal landingsgewicht (maximum landing weight).

Door brandstof af te laten, wordt het toestel lichter en is de kans op schade aan het landingsgestel of brand bij een noodlanding veel kleiner.

landing gear A380
A380-800 maximum take off weight

Bij een Airbus A380 bijvoorbeeld is het maximale startgewicht 560 ton. Het maximale landingsgewicht is 386 ton.

Dit wil dus zeggen dat er 174 ton aan kerosine moet worden verbruikt vooraleer er veilig geland kan worden bij een maximaal startgewicht.

Hoe verloopt het proces?

Het lozen gebeurt meestal boven zee of op grote hoogte, zodat de kerosine tijdens de val volledig verdampt voordat het de grond bereikt.

Bij lozing boven bewoond gebied wordt extra rekening gehouden met de hoogte en weersomstandigheden om risico’s te vermijden. Voor passagiers en mensen op de grond is er dus geen gevaar.

Hoe vaak komt dit voor?

Gelukkig zelden. Brandstof dumpen kost de maatschappij niet alleen veel geld, maar is ook slecht voor het milieu. Daarom wordt het alleen gedaan wanneer de veiligheid er écht om vraagt.

Commerciële vliegtuigen vliegen meestal ‘nutteloos’ rondjes om brandstof te verbranden en zo gewicht te verliezen. Wikipediacijfers uit Duitsland vertellen ons dat 

fuel dumping 1 à 2 keer per maand voorkomt in het Duitse luchtruim.

Airbus A380 fun facts

Conclusie

Kerosine dumpen gebeurt gecontroleerd, op grote hoogte en met als enige doel: een veilige landing voor iedereen aan boord.


Door: Rico Valkenborgh | 30 oktober 2025


Bibliografie

 

MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.