Hoe overleef ik een vliegtuigcrash?

Gepubliceerd op 15 februari 2024 om 15:30
tips to survive an airplane crash

Vliegangst, ook wel aviofobie genoemd, komt veel voor. Bij velen heerst de vraag: Wat als er iets ergs gebeurt tijdens mijn vlucht? Als steward in de Boeing 737 deel ik graag informatie over hoe je als passagier zelf kunt bijdragen aan je eigen veiligheid tijdens je vliegreis.

De kans op een tragisch vliegongeluk is 1 op 11.000.000. Ontzettend klein dus. Toch geef ik je enkele tips om je voor te bereiden op een mogelijke noodlanding en je overlevingskansen te vergroten bij een vliegtuigcrash.

Vlieg met vertrouwen

Door bewust te zijn van eenvoudige stappen en voorbereidingen, kun je niet alleen je angsten verminderen, maar ook een gevoel van controle en zelfverzekerdheid opbouwen tijdens je vlucht.

De kans dat een vliegtuig neerstort is 1 op 11 miljoen. Terwijl de kans dat je omkomt door een auto-ongeluk 1 op 6.000 is. En alsnog stappen we dagelijks zorgeloos in de auto, terwijl het vliegtuig een pak veiliger is.

Vliegen is veilig

Begin dit jaar crashte een Airbus A350. Alle 367 passagiers en 12 crewleden evacueerde veilig en wel vooraleer de vlammenzee het vliegtuig in as legde. Alle inzittenden overleefden dus de crash omdat zij precies wisten wat te doen. In dit artikel ontdek je de gouden tips om je voor te bereiden op noodsituaties.

1. Ken je omgeving

Neem de tijd om je omgeving te verkennen zodra je aan boord komt. Identificeer de dichtstbijzijnde nooduitgangen en tel het aantal rijen daarnaartoe. Deze informatie kan van onschatbare waarde zijn in geval van een noodlanding.

Tijdens een noodsituatie, zoals een crash, kan de toestand aan boord snel veranderen. De cabine kan gevuld zijn met rook waardoor je geen zicht meer hebt op hoe die cabine er nu precies uitziet en bijgevolg niet meer weet waar de nooduitgang zich precies bevindt.

In zulke stressvolle omstandigheden moet je jezelf op tast naar de nooduitgang navigeren. Het kennen van de locatie van de nooduitgang en het aantal stoelen dat je ervan scheidt, kan dus aanzienlijk bijdragen aan een snelle en effectieve evacuatie.

Noodlanding

2. Begrijp de veiligheidsinstructies

Je bent het waarschijnlijk al beu geluisterd, maar toch is het belangrijk om aandachtig naar de veiligheidsinstructies van het cabinepersoneel te luisteren. Ook al heb je misschien al 100 keer met het vliegtuig gevlogen.

De locatie van de nooduitgang en de inhoud van de veiligheidskaart kan op elk type vliegtuig variëren. Niet elke Boeing 737 of Airbus A320 heeft zijn nooduitgangen op identiek dezelfde locatie.

Veiligheidsinstructies vliegen

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je een zuurstofmasker moet gebruiken. Stel de maskers vallen naar beneden uit de compartimenten die zich boven je hoofd bevinden, dan start de zuurstofstroom niet automatisch. Je moet het masker naar je toe trekken.

Door die lichte snok aan het masker, zal de zuurstofstroom van jouw rij starten. Een kleine fun fact: Het is zo dat er in elke rij een extra masker aanwezig is. Dit, voor bijvoorbeeld een baby’tje dat op de schoot van een moeder of vader zou kunnen reizen.

Het cabinepersoneel zal er altijd op letten dat er zich geen twee baby’tjes bevinden in eenzelfde rij stoelen want er zijn dus maar 4 zuurstofmaskers voorzien, géén 5.

Ten slotte is het belangrijk om allereerst je eigen zuurstofmasker op te zetten vooraleer je een ander helpt. Onthoud dat je maar een twaalftal seconden de tijd hebt om je masker op te zetten vooraleer je buiten bewustzijn raakt.

Zuurstofmasker cabine

3. Wees voorbereid

Bereid je ruimte voor op de inslag. Alle losse voorwerpen zijn een gevaar. Berg deze dus goed op. Daarnaast is het belangrijk dat je je stoel terug rechtop zet en je armleuning omlaag. Als een noodlanding onvermijdelijk is, neem dan de brace-positie aan zoals aangegeven door het cabinepersoneel en uitgelegd staat op de veiligheidskaart. Schrik niet, want het cabinepersoneel zal luid en duidelijk melden wanneer je die brace-positie moet innemen.

Brace position

Plaats je voeten plat op de grond, buig naar voor en breng je handen achter je hoofd. Zorg ervoor dat je hoofd naar beneden is gericht. Dit minimaliseert het risico op letsel. Wist je dat het cabinepersoneel tijdens iedere landing en take-off de brace-positie aanneemt. Zij zitten in de tegenovergestelde richting als de passagiers waardoor hun brace-positie er lichtjes anders uitziet.

Aangezien je in de andere richting zit, zal de inslag niet naar voor zijn, maar naar achter. Het cabinepersoneel plaatst voor elke landing en take-off zijn/haar hoofd tegen het hoofdvlak van de crew seat. Daarnaast plaatsen ook zij de voeten plat op de grond, maar opvallend, het cabinepersoneel gaat op de handpalmen zitten om zo letsels te voorkomen.

4. Draag de juiste kleding

Een vliegtuigtripje is geen modeshow. Kies comfortabele kleding waarin je je makkelijk kan voortbewegen. Draag verantwoord schoeisel. Wanneer je slippers en sandalen draagt, kan je je tenen al snel snijden aan een stuk glas bijvoorbeeld.

Bovendien zijn hoge hakken niet toegestaan op de evacuatieglijbaan, omdat je die dan wel eens lek kan prikken of ergens achter kan blijven haken. Draag dus stevige schoenen om je voeten te beschermen tijdens het verlaten van het vliegtuig.

Geen hakken tijdens evacuatie

5. Draag je gordel (altijd)

Draag je gordel strak om je bekken, want elke centimeter speling vergroot de impact van een potentiële crash. Laat je gordel om, zelfs als je gaat slapen. Moest er iets gebeuren zoals een turbulente weerszone, dan moet ik jou niet wakker maken om je te vragen je gordel vast te hechten, maar kan je rustig verder slapen.

Gordel vliegtuig

6. Blijf kalm en gefocust

In stressvolle situaties is het essentieel om kalm te blijven. Paniek kan je vermogen om de juiste beslissingen te nemen beïnvloeden. Vertrouw op de training van het cabinepersoneel en blijf gefocust op de noodzakelijke stappen om je veiligheid te waarborgen. Beoordeel ook zelf de situatie en tracht te achterhalen op welk terrein het vliegtuig zal landen.

Indien de noodlanding op water zal zijn, weet dan dat je zwemvest zich onder jouw stoel bevindt. Het zwemvest zal zich automatisch opblazen zodra je aan een simpel touwtje trekt, maar doe dit pas wanneer je uit het vliegtuig bent. In het vliegtuig zal een opgeblazen zwemvest voor flink wat hinder zorgen!

7. Laat je bagage achter!

Zodra het vliegtuig tot stilstand is gekomen, volg dan onmiddellijk de instructies van het cabinepersoneel en hulpverleners op. Verlaat het vliegtuig snel maar gecontroleerd via de dichtstbijzijnde uitgang en ga naar een veilige afstand.

Laat je bagage achter! Het gaat hier om mensenlevens, waarbij elke seconde telt. Je spullen laat je dus achter en je zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk het wrak verlaat.

vliegtuig wrak

De tips op een rijtje:

  • Vlieg met vertrouwen: vliegen is veilig. Een incident is uiterst zeldzaam.
  • Ken je omgeving: tel de rijen stoelen tot aan de dichtstbijzijnde nooduitgang.
  • Begrijp de veiligheidsinstructies: luister naar de veiligheidsdemonstratie en bekijk de veiligheidskaart.
  • Voorbereiding: weet hoe je de inslagpositie correct moet innemen en berg losse voorwerpen op.
  • Draag de juiste kleding: een vlucht is geen modeshow. Vermijd slippers, sandalen of hoge hakken.
  • Draag de gordel: laat je gordel om, zelfs als je gaat slapen. Elke centimeter speling vergroot de impact!
  • Blijf kalm en gefocust: paniek kan zorgen voor foute beslissingen.
  • Laat je bagage achter: er staan mensenlevens op het spel. Elke seconde telt, dus verlaat zo snel mogelijk het vliegtuig vanaf de start van de evacuatie.

Het is belangrijk om te benadrukken dat vliegtuigongevallen uiterst zeldzaam zijn, maar het nemen van preventieve stappen om je eigen veiligheid te waarborgen, draagt bij aan een vlucht vol vertrouwen. Vlieg veilig en vol vertrouwen met deze tips in het achterhoofd. Benieuwd naar de veiligste stoel in het vliegtuig? Lees: De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?

Vergeet niet te genieten van je vliegreis!


Door: Rico Valkenborgh | 15 februari 2024


Bibliografie

MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.