
De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.
1. De langste commerciële passagiersvlucht ooit:

Het record voor de langste en meest verre commerciële vlucht ooit staat op naam van Singapore Airlines. Op 9 november 2020 bedroeg de afstand van New York JFK Airport tot Singapore Changi Airport maar liefst 15 349 km. Dat komt overeen met meer dan 38 000 rondes op een atletiekpiste! Deze vlucht had een geplande vluchttijd van wel 18u 50min.
Deze bijzondere vlucht werd uitgevoerd door een A350-900 ULR (Ultra Long Range). Dit type toestel is ontworpen voor ultralange afstanden en biedt passagiers meer comfort, waardoor lange vluchten draaglijker zijn.
2. Meest aantal passagiers in een vliegtuig: 1088 mensen

Het record voor het meest aantal passagiers op één enkele vlucht werd gevestigd op 24 mei 1991 tijdens operatie Solomon. Tijdens deze operatie moesten duizenden mensen geëvacueerd worden. Hiervoor werden verschillende vliegtuigen ingezet. Een Boeing 747 van El Al vervoerde meer dan 1000 passagiers op één enkele vlucht.
Om precies te zijn ligt dit getal tussen de 1088 en 1122 passagiers. Voor deze evacuatie werden de zetels uit de Jumbo Jet verwijderd om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren. Hoewel de vlucht niet comfortabel was, was het van belang om zoveel mogelijk levens te redden.
3. Oudste commerciële vliegtuigen in dienst

Ga je op reis met het vliegtuig dan is de kans ontzettend groot dat je dit met een Boeing 737 of Airbus A320 doet. Deze vliegtuigen leveren meestal zo’n 20 jaar dienst. Wist je dat de oudste 737 die vandaag de dag nog steeds in dienst is, 50 kaarsjes uitblaast? Dit vliegtuig met registratie C-GNLK werd afgeleverd in 1974 en is nog steeds actief in Noord-Canada.
De oudste A320 is al 35 jaar in dienst. Dit vliegtuig geregistreerd als JY-JAC vloog voor het eerst in 1989 en vliegt vandaag voornamelijk rond boven Turkije.
4. Zwaarst geladen vliegtuig ooit: Antonov An-225 Mriya

Het zwaarst geladen vliegtuig ooit was de Antonov An-225 Mriya. Dit vliegtuig had bij het opstijgen voor een vlucht in 2004 een gewicht van wel 640 ton. In februari 2022 werd dit vliegtuig verwoest door een Russische aanval op Oekraïense bodem.
De An-225 was het grootste en zwaarste vliegtuig ooit gebouwd. Met zijn indrukwekkende draagvermogen was het toestel geschikt voor het vervoer van superzware vracht, zoals een spaceshuttle.
5. Grootste brandstofcapaciteit van passagiersvliegtuig: 320 000 liter kerosine


Het vliegtuig dat de grootste brandstofcapaciteit heeft is de A380-800, het grootste commerciële vliegtuig ooit gebouwd. Dit vliegtuig heeft de capaciteit om 320 000 liter kerosine op te slaan.
Daarnaast verbruikt dit viermotorig vliegtuig gemiddeld zo’n 10 liter kerosine per seconde. In totaal zijn er 254 toestellen van dit type geproduceerd.
In het kort
De luchtvaart kent veel adembenemende records en uitzonderlijke prestaties. Van de langste vluchten tot het vervoer van ongelooflijk grote aantallen passagiers, deze records tonen de indrukwekkende capaciteiten van zowel vliegtuigen als de mensen die ze vliegen. Terwijl technologie blijft evolueren, zullen nieuwe records ongetwijfeld worden gevestigd.
Wat is jouw favoriete luchtvaartprestatie?
Door: Rico Valkenborgh | 23 december 2024
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Β Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties