Wil je meer leren over vliegtuigen? In deze blog onthult een steward enkele geheimen van in de vliegtuigcabine. Klaar om ze te ontdekken? Hier zijn 4 merkwaardige feiten op een rij:
Zuurstofmaskers zijn gelimiteerd

Wanneer de druk in de cabine wegvalt en het vliegtuig boven 14.000 voet (± 4 km) vliegt, vallen de zuurstofmaskers automatisch omlaag uit de panelen die zich boven de hoofden van de passagiers bevinden.
Boven elk rijsegment, dus bijvoorbeeld stoel 1A, B en C (de drie stoelen langs elkaar), bevinden zich vier zuurstofmaskers. Een vierde zuurstofmasker is altijd voorzien voor het geval dat er een baby’tje op iemands schoot zit.
Daarom mogen er dus geen twee baby’tjes in eenzelfde rijsegment zitten. Vanaf het moment dat er iemand een lichte snok geeft aan één van die vier zuurstofmaskers wordt de luchtstroom voor heel dat segment geactiveerd en wordt er maar voor een kwartiertje zuurstof geleverd.
Waarom maar 15 minuten zuurstof? Binnen die tijd kan de piloot het vliegtuig naar een lagere hoogte vliegen waar er geen toegevoegde zuurstof meer nodig is en je zonder zuurstofmasker kan ademen.
Tafelen in de cockpit

Piloten en copiloten mogen tijdens een vlucht niet dezelfde maaltijden eten. Stel, een maaltijd zou besmet zijn, dan heeft maar één van de twee piloten pech.
Door verschillende vliegtuigmaaltijden aan de bemanning te serveren, verkleint het risico dat de crew gelijktijdig ziek wordt. Kortom, in de luchtvaart staat veiligheid voorop.
Het scheiden van vliegtuigmaaltijden voor piloten en copiloten is dan ook een belangrijke veiligheidsmaatregel die ervoor zorgt dat er te allen tijde een capabele bestuurder aan boord is.
Verborgen toiletknopje

Het vliegtuigtoilet kan door iedereen worden gebruikt. Er zijn echter soms passagiers die niet de intentie hebben om rustig hun nodige boodschap te doen op het vliegtuigtoilet.
Zo zijn er bijvoorbeeld passagiers die roken op het toilet of bijvoorbeeld kindjes die zichzelf ongewild opsluiten in het toilet. Om te voorkomen dat er kindjes dan de klink van de deur afrukken, kunnen we het slot vanaf de buitenkant openen.
Wanneer ik vermoed dat een passagier stiekem een sigaret rookt op het toilet zal ik zonder schaamte het slot van de toiletdeur ontgrendelen en de deur openen. Sssht vertel het niet verder, maar je kan het zilveren plaatje (zie foto) optillen en dan de status van het slot veranderen.
Deze functie is simpelweg aanwezig als voorzorgsmaatregel tijdens de vlucht, onnodig wordt de deur niet geopend. Daarnaast doen we de toiletten altijd op slot tijdens het opstijgen en landen, de momenten waarop de passagiers geen gebruik mogen maken van de vliegtuigtoiletten.
Verduisteringsraampjes

In moderne vliegtuigen vind je minder en minder de traditionele zonneluikjes die het raampje verduisteren. Tegenwoordig kunnen passagiers de raampjes in het vliegtuig verduisteren met een simpele druk op een knopje.
Het raampje verandert dan van volledig helder naar compleet donker. Dankzij deze verduisteringstechniek heeft de crew meer controle over de lichtinval in de cabine.
Daarnaast scheelt het ook veel gewicht aangezien er tientallen schuifraampjes overbodig zijn. Je vraagt je misschien ook af waarom de verduisteringsraampjes open moeten zijn tijdens het opstijgen en landen. Die twee momenten zijn de meest kritieke fases van de vlucht.
Door de luikjes te openen zijn je ogen gewend aan het licht van de buitenomgeving voor het geval er iets misloopt. Daarnaast ben jij natuurlijk ook een extra paar ogen voor de piloot, moest er plots iets met de motoren gebeuren bijvoorbeeld.
Door: Rico Valkenborgh | 29 oktober 2023
Wat je moet weten over vliegtuig-wifi
Elke vlucht hoor je dezelfde boodschap: "Zet uw mobiele apparaten in vliegtuigmodus." Maar waarom is zoβn vliegtuigmodus nodig en hoe werkt wifi in vliegtuigen?
Top 5 wereldrecords in de luchtvaart
De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.
Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien
De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.
Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?
Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?
Eindhoven Airport favoriet onder Limburgse reizigers
Het consumentengedrag van Limburgse reizigers in kaart: βMeer dan 70% is bereid om vanuit Eindhoven Airport te vliegenβ.
Slim reizen: Jongeren en de jacht op betaalbare vluchten
βHoe jonger de reiziger, hoe belangrijker de prijs van het vliegticket. Hoe ouder de reiziger, hoe minder de prijs een rol speelt.β Logisch, maar waarom? We onderzochten het en delen het graag met je.
Reactie plaatsen
Reacties
Dit is pure klasse en kwaliteit! Ik verwacht meer van deze vliegexpert!
Wat een leuke weetjes, ik kan niet wachten om het volgende te lezen!