Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

Gepubliceerd op 26 oktober 2023 om 20:38

Een wanhopige strijd tussen water en lucht

Hudson rivier landing

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: “Brace for impact!” (Zet je schrap voor inslag)

Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

In de wereld van de luchtvaart is er geen enkel verhaal zo inspirerend en opmerkelijk als dat van de “Miracle on the Hudson”. Op 15 januari 2009 werd de wereld opgeschrikt door een gebeurtenis die voor altijd in mijn geheugen staat gegrift.

Toen ik het nieuws keek, geloofde ik mijn ogen niet. Een Airbus A320 landt op een rivier in één van de drukst bevolkte gebieden van de wereld. Hoe kon dit gebeuren?

Een confrontatie met de kracht van de natuur

Het was een koude winterdag. Aan boord van US Airways vlucht 1549 zaten 150 passagiers, 3 stewards en 2 piloten. De ervaring van kapitein Chelsey Sullenberger, die al meer dan 40 jaar vloog, en copiloot Jeffrey Skiles, waren van onschatbare waarde.

De routinevlucht van LaGuardia airport in New York richting Charlotte steeg op om 15:24 uur. De Airbus A320, die bekend staat om zijn betrouwbaarheid en geavanceerde technologie, begon te klimmen.

“Birds!” Precies 135 seconden in de lucht op een hoogte van 859m komt het vliegtuig in een zwerm ganzen terecht. Passagiers en bemanning hoorden luide knallen en zagen vlammen uit de motoren komen, gevolgd door stilte en een geur van kerosine.

water landing

Een duel tot de laatste seconde

Met beide motoren uitgevallen, had de bemanning slechts enkele seconden om te beslissen wat te doen. Het vliegtuig begon aan een glijdende afdaling en de enige oplossing die haalbaar was, bleek een noodlanding op de Hudson-rivier.

Volgens kapitein Sully was er geen sprake van een noodlanding, maar hij noemt het een “gecontroleerde waterlanding” (ditching in het vakjargon). Niet veel later klinkt er door de intercom “Brace for impact!”. Het vliegtuig daalde geleidelijk en maakte een ongekend ‘zachte’ landing op het ijskoude wateroppervlak.

Een race tegen de klok

Terwijl het vliegtuig dreef op de rivier, stroomde er water de cabine binnen. Elke seconde die verloren gaat, is kostbaar tijdens de evacuatie. Eén voor één wist iedereen zich te bevrijden uit het wrak. De opblaasbare glijbanen en de vleugels van het vliegtuig werden door de passagiers gebruikt als reddingsvlotten om van het ijskoude water te ontsnappen.

Hulpverleners en reddingsdiensten waren snel ter plaatse om de passagiers te redden. Als bij wonder overleefden alle inzittenden deze crash. Maar kan dit morgen opnieuw gebeuren?

Een constante dreiging voor de luchtvaart

Vliegtuigen die botsen met vogels, ook wel bekend als "bird strikes”, vormen een aanhoudende uitdaging voor de luchtvaartindustrie. Hoewel vliegtuigen zijn ontworpen en gebouwd met robuuste motoren, die vogels kunnen weerstaan, zijn grotere zwaardere vogels of zwermen een ernstig risico.

Zij kunnen schade aan de interne materialen van de motoren veroorzaken. Hoewel een bird strike meestal fataal is voor de vogel, is dit meestal niet het geval voor het vliegtuig. De kans dat een vliegtuig tegen een vogel vliegt is 0,0001%.

Meer nog, een vliegtuig kan meestal gewoon zonder problemen verder vliegen. Vliegtuigmotoren ondergaan uitgebreide tests op hun vermogen om vogelaanvaringen te doorstaan. Zo is het door de European Aviation Safety Agency vastgelegd dat straalmotoren een vogelimpact met een massa van 1,81 kg moeten kunnen weerstaan.

Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?

“Waarom maakt men geen soort draad voor de vliegtuigmotor om te voorkomen dat er vogels in vliegen?”

Het antwoord is simpel: ja dat kan men doen, maar dat gaat ten koste van verschillende factoren. Ten eerste zou een barrière voor de motor de luchtstroom in de motor verstoren. Hoe meer lucht in de motor stroomt, hoe meer lucht de motor kan omzetten in stuwkracht.

De efficiëntie zou dus achteruit gaan en het brandstofverbruik stijgen. Ten tweede zouden dergelijke barrières mogelijk niet bestand zijn tegen de kracht waarmee vogels de motor in gezogen worden.

Wanneer een vogel aan een snelheid van 20 km/h vliegt en bijvoorbeeld botst tegen je slaapkamerraam, dan is er meestal geen probleem. Maar wanneer een vliegtuig met een snelheid van 300 tot wel 1000 km/h met een vogel botst, zijn de kracht en impact veel groter.

Vliegtuigmotor

Een vraagstuk zonder oplossing

De bemanning van de Airbus A320 met de landing op de Hudson-rivier maakte het onmogelijke dus mogelijk. Zelfs in de meest wanhopige omstandigheden slaagden zij erin het vliegtuig veilig te laten landen op de Hudson-rivier waardoor alle 155 inzittenden het incident kunnen navertellen.

Hoewel er geen eenvoudige oplossing is om deze incidenten volledig te voorkomen, blijven fabrikanten en regelgevende instanties zich inzetten voor het verbeteren van de veiligheid in de lucht.

Vliegtuig en vogels

Laten we hopen dat u nooit een opwindend verhaal, vergelijkbaar met het Hudson-incident, aan uw familie moet vertellen.

Fijne vlucht en tot snel!


Door: Rico Valkenborgh | 26 oktober 2023


Bibliografie

 

 

 

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.