
Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?
In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?
Voor opstijgen heb je meer asfalt nodig dan voor landen
Er spelen meer factoren mee dan je denkt bij het bepalen van de nodige baanlengte voor een veilige start of landing. Waar moet rekening mee gehouden worden?
- Het type vliegtuig
- Het aantal passagiers
- Het volume van de brandstoftanks
- Wind, regen en temperatuur
Maar er moet ook rekening gehouden worden met de hoogte van de luchthaven t.o.v. het zeeniveau. Hoe ijler de lucht, hoe langer de baanlengte moet zijn. Aan de hand van een hele lijst factoren maken de piloten berekeningen om zo de lengte voor het opstijgen te bepalen.
Ready for take-off
Figuur: Lengte nodig om op te stijgen per vliegtuigtype.
*Grove schatting afhankelijk van diverse factoren.
De Boeing 737-800 is een van de meest populaire commerciële vliegtuigen ter wereld, gebruikt door vele luchtvaartmaatschappijen voor korte- en middellange afstanden.
Het toestel heeft een maximum startgewicht van 79.000 kilogram en een maximaal landingsgewicht van ongeveer 66.000 kilogram. Nadat deze 737 is opgestegen moet het dus minimum 13 ton kerosine verloren zijn om veilig terug te kunnen landen.
- Opstijgen: Een Boeing 737-800 heeft afhankelijk van verschillende factoren een baan van ongeveer 1.900 tot 2.500 meter nodig om veilig op te stijgen. Dat gebeurt ongeveer bij een snelheid van 290 km/u.
- Landen: Voor de landing heeft dit vliegtuig een kortere afstand nodig. In normale omstandigheden kan een Boeing 737-800 landen op een baan van ongeveer 1.500 tot 2.000 meter, hoewel een langere baan meer marge geeft voor veiligere operaties, vooral bij slecht weer of in noodgevallen. De landingssnelheid bedraagt dan ongeveer 240 km/u.
De landingsbanen van Belgische luchthavens

Figure: Satellite image of Brussels Airport
België heeft verschillende luchthavens die zowel commerciële als vrachtvluchten verwerken. Hieronder de lengte van de landingsbaan/banen van iedere commerciële luchthaven.
- Luik (LGG - Liège Airport)
- Lengte landingsbaan: 3.690 meter
- Lengte landingsbaan: 3.690 meter
- Brussel (BRU - Brussels Airport)
- Lengte landingsbaan: De luchthaven heeft drie landingsbanen: 25L/07R (3.638 meter), 25R/07L (3.211 meter) en 19/01 (2.984 meter).
- Lengte landingsbaan: De luchthaven heeft drie landingsbanen: 25L/07R (3.638 meter), 25R/07L (3.211 meter) en 19/01 (2.984 meter).
- Antwerpen (ANR - Antwerp International Airport)
- Lengte landingsbaan: 1.510 meter
- Lengte landingsbaan: 1.510 meter
- Charleroi (CRL - Brussels South Charleroi Airport)
- Lengte landingsbaan: 2.550 meter
- Lengte landingsbaan: 2.550 meter
- Oostende (OST - Ostend-Bruges International Airport)
- Lengte landingsbaan: 3.200 meter
Terwijl Brussel 3 landingsbanen telt, telt Antwerpen er maar 1. In Antwerpen is de baanlengte zodanig klein dat een Boeing 737-800 niet volgeladen kan opstijgen.
Luchtvaartmaatschappij TUI laat daarom Embraer E2 vliegtuigen vanuit deze luchthaven opereren om zo toch de vraag naar commerciële vluchten vanuit deze luchthaven te beantwoorden. In Luik is de landingsbaan het langst. Deze luchthaven kan gemakkelijk de grootste jumbojets ontvangen.
Lang verhaal kort
Nu weet je dus dat het vliegtuig waarmee je op vakantie gaat een heel aantal meters asfalt nodig heeft om op te stijgen. En dat bij een natte baan met veel wind nog heel wat meer meters zijn.
Wist je trouwens dat het vliegtuig ongeveer 35 seconden over de startbaan dendert vooraleer het neuswiel loskomt van de runway? Tel je mee bij je volgende vlucht?
Tot snel!
Door: Rico Valkenborgh | 8 november 2024
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Β Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties