Werken in een metalen cilinder?

In het weekend gaan we van de grond! Hallo, ik ben student aan de Hogeschool PXL en ik neem je vandaag mee achter de schermen van mijn studentenjob in het vliegtuig.
Wanneer ik mijn uniform aantrek giert de adrenaline door mijn lijf. Maar hoe ziet een dag van een 19-jarige steward boven de wolken er precies uit en wat loopt er allemaal mis? Vlieg je met me mee naar Marokko?
03:15u, de wekker gaat
Vroeg of laat? Vliegtuigen kennen geen uren, ze moeten gewoon de lucht in. Het is half 3 ’s ochtends en mijn wekker gaat af voor weer een nieuw avontuur. Uniform aan, tanden gepoetst en weg zijn we.
Vertrekken doe ik altijd ruim op tijd, want te laat komen is geen optie. Vliegtuigen wachten niet. Brussel, Oostende, Charleroi, Luik en Antwerpen zijn voor mij geen onbekend terrein meer, maar vandaag stijgen we op vanuit Brussel.

Mijn auto maakt dus veel kilometers, maar het is de moeite waard. Eenmaal ik uitstap op de parking hoor ik de brullende motoren van de metalen vogels al. Via de crew ingang van het luchthavengebouw wandel ik richting de security poortjes waar ik mijn collega’s van vandaag ontdek.
OO-MAX
Vooraleer ik de Boeing 737 met kenteken OO-MAX instap bekijk ik nog snel mijn voorbereide notities voor de vlucht. We vliegen naar Marrakesh, vluchttijd 3u15min, 8 baby’s, 189 passagiers, 3 hondjes, 2 rolstoelen en ga zo maar door…
Vandaag zijn we met 4 in de cabine en 2 in de cockpit. Allereerst voeren we een pre-flight-briefing uit, een briefing waarin we posities verdelen, safety vragen bespreken, potentiële gevaren en risico’s overlopen…
Vanaf nu geldt: “time is money”, ik verricht mijn pre-departure checks en bevestig deze aan de chef. Niet veel later klinkt er “BOARDING”…

Stoel 5A en 28C krijgen gezichten
Ieder neemt zijn positie in en de eerste passagiers komen aan boord. Wel 100 keer “bonjour, bienvenue”, een paar keer “welkom aan boord” en af en toe “welcome aboard”.
De baby’tjes bezorg ik een extra gordeltje en zwemvestje, de mensen aan de nooduitgangen langs de vleugels geef ik een korte awareness briefing, nog enkele koffers helpen in de bagagevakken plaatsen en we zijn bijna klaar voor vertrek.
Ready for take-off
Eens iedereen eindelijk zit, performen we een veiligheidsdemonstratie. Uiteraard zit er dan niemand op zijn gsm en let iedereen heel goed op. (#NOT). Vervolgens armeren we de deuren, checken we of de gordels van de passagiers zijn vastgeklikt en neem ik plaats op mijn crew seat.
Ik verklaar mijn zone van de cabine veilig en we zijn klaar voor vertrek. Tijdens de vlucht voeren we een food en drink service uit, passeren we met taksvrije producten, verrichten we het nodige papierwerk en voordat je het weet is het al tijd om ons voor te bereiden op de landing.

“Tot ziens, fijne vakantie!” VS “Welkom aan boord!”
Eenmaal op de grond laden we het vliegtuig uit en nog geen uur later is het alweer gevuld met 189 nieuwe passagiers. Stoel 5A en 28C krijgen weer gezichten. Opnieuw klaar voor vertrek.
Als een geoliede machine weet iedere collega perfect wat wanneer te doen. En voordat je het weet, ben je al terug in België notities aan het maken voor de volgende vlucht.
Dit vergeet ik nooit meer:
- Toen de toiletten onbruikbaar waren en we met een vol vliegtuig nog 3 uur moesten vliegen.
- Toen een passagier dreigde een klachtenmail te versturen omdat ik volgens hem opzettelijk op zijn teen was gaan staan.
- Toen ik een sigaret moest afnemen uit de hand van een passagier.
- Toen er een vrouw in het gangpad ging liggen omdat ze krampen had net voordat we de runway op draaiden.
- Toen ik papa moest spelen om een huilende kleuter te entertainen.
- Toen ik scheidsrechter speelde voor 2 ‘volwassen’ mensen die ruzie maakten om wie de stoelleuning mocht gebruiken.
Conclusie:
Elke vlucht is een nieuw avontuur dat ik met plezier trotseer. Als steward ben je een kok, brandweerman, verpleger, politieagent en entertainer. Een uitdagende job dus die zelfs studenten triggert.
Door: Rico Valkenborgh | 26 oktober 2023
Wat je moet weten over vliegtuig-wifi
Elke vlucht hoor je dezelfde boodschap: "Zet uw mobiele apparaten in vliegtuigmodus." Maar waarom is zoβn vliegtuigmodus nodig en hoe werkt wifi in vliegtuigen?
Top 5 wereldrecords in de luchtvaart
De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.
Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien
De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.
Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?
Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?
Eindhoven Airport favoriet onder Limburgse reizigers
Het consumentengedrag van Limburgse reizigers in kaart: βMeer dan 70% is bereid om vanuit Eindhoven Airport te vliegenβ.
Slim reizen: Jongeren en de jacht op betaalbare vluchten
βHoe jonger de reiziger, hoe belangrijker de prijs van het vliegticket. Hoe ouder de reiziger, hoe minder de prijs een rol speelt.β Logisch, maar waarom? We onderzochten het en delen het graag met je.
Reactie plaatsen
Reacties