Betaalt het milieu niet te veel voor goedkope vliegtickets?

Gepubliceerd op 30 november 2023 om 09:30
vliegtuig boven bos

In een wereld waar klimaatverandering en duurzaamheid steeds meer aan belang winnen, valt het niet te ontkennen dat vliegreizen vaak spotgoedkoop gepresenteerd worden.

De prijs voor ons is misschien laag, maar de kost voor het milieu ligt een pak hoger. Kan de planeet dit marktsysteem volhouden?

Paradox van goedkope vliegtickets

Goedkope vliegtickets lijken vaak een aantrekkelijke deal voor reizigers, maar de prijs die het milieu betaalt, is hoog. Per liter kerosine die wordt verbrand, komt er gemiddeld 2,5 kilogram CO2 vrij.

Tijdens deze verbrandingsreactie komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxides, roet en andere stoffen die allen bijdragen tot de klimaatverandering. Kunnen we dan niet beter met de auto naar Spanje of Italië reizen?

Bewustwording

Stel je reist alleen van Amsterdam naar Madrid dan produceer je met de auto 390 kg CO2. Stel je doet dit met het vliegtuig dan is dat maar, 254 kg CO2. Helaas ben je dan ook verantwoordelijk voor de uitstoot van een heleboel andere broeikasgassen.

Om deze vliegreis te vergelijken met het dagelijks leven: je uitstoot tijdens de vlucht is vergelijkbaar met vier maanden pendelen naar het werk met een gemiddelde auto.

Vliegtuigmotor

De toekomst van luchtverkeer

Echt duurzaam vliegen voor het grote publiek is dus nog niet voor nu. Maar het staat wel op de agenda.

  • Biobrandstof: In plaats van met kerosine de motoren te laten draaien is biobrandstof een optie. Dat is brandstof geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige oliën, frietvet, algen… De verbrandingsreactie van deze brandstoffen neemt de CO2 niet weg, maar vermindert wel aanzienlijk.

 

  • Overheidsbeleid: Sommige regeringen belasten vervuilende vliegtuigen zwaarder dan minder vervuilende. Dankzij dit soort beleid moedigen overheden luchtvaartmaatschappijen aan om schonere vliegtuigen aan te schaffen.

  

  • Waterstofvliegtuigen: Ik kijk persoonlijk alvast heel erg uit naar het eerste vliegtuig op waterstof. Misschien geraakt dit idee nooit van de grond, maar deze, momenteel nog, futuristische vliegtuigen stoten geen CO2 uit, wat een baanbrekende ontwikkeling is voor een emissievrije luchtvaartindustrie.

 

  • Elektrische vliegtuigen: De race om elektrische vliegtuigen te lanceren in de commerciële luchtvaart is al volop aan de gang. Koplopers zoals Zweden en Denemarken kondigen de eerste vliegtuigen op batterijen aan tegen 2030. De doorbraak van batterijen die licht van gewicht en krachtig zijn genoeg kunnen deze opmars versnellen.

 

  • Gedrag van de piloot: Ten slotte kan het pilotengedrag ook bijdragen aan een daling van de uitstoot. Het plannen van efficiëntere vluchtroutes en het verminderen van de draaitijd van de motoren tijdens het taxiën, optimaliseren de brandstofefficiëntie.

Maar hoe komt het nu dat die vliegtickets dan soms zo goedkoop zijn?

Voor €12 vliegen naar Spanje, lijkt een goede deal. Hoe kan dat? De luchtvaartsector betaalt geen btw op vliegtickets en hoeft geen accijnzen te betalen op kerosine. (Hoewel er verandering op komst is).

Vliegtuig met open deur

Er komt dan wel een kleine vliegtaks bovenop de prijs van een ticket, maar die maakt het verschil niet. Daarnaast ontvangen veel maatschappijen subsidies. En om af te sluiten heerst er een enorme concurrentiestrijd in de sector, waardoor de schommelende prijzen die afhangen van vraag en aanbod soms de diepte in duiken.

CO2-compensatie

Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden de optie aan om een extra bedrag te betalen ter compensatie van de CO2-uitstoot van je vlucht. Dat bedrag wordt dan uitgegeven aan projecten zoals het planten van bomen of investeringen in windmolenparken.

Conclusie

De luchtvaart doet er dus alles aan om op recordtempo te vergroenen. Moest jij binnenkort op een elektrisch vliegtuig zitten, denk dan even terug aan dit moment waarop dat nog een grote droom was.

Goede vlucht!


Door: Rico Valkenborgh | 30 november 2023


Bibliografie

 

 

 

 

                                                                                              

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.