Als Belgisch meest succesvolle planespotter op Instagram weet de Belgianspotter perfect wat hij doet. Lees verder en ontdek welke elementen bijdragen aan het ultieme shot.
Van foto tot iconisch pareltje
Guillaume, ook bekend als de Belgianspotter, deelt sinds anno 2017 zijn liefde voor vliegtuigen op Instagram. Zijn Instagram-account is een galerij van vliegtuigfoto’s dat uitgegroeid is tot een planespotters-community met meer dan 26 000 volgers.
Tot nu toe maakte Guillaume al meer dan 220 000 foto’s van vliegtuigen. Maar hoe komt dat beeld dat we op Instagram te zien krijgen tot stand?
Liefde voor de camera
Guillaumes camera-materiaal bestaat uit een Nikon D7100 camera, zijn trouwe reisgenoot voor het maken van de vliegtuigbeelden. Hij beschikt over een assortiment lenzen:
- Een 18-55 mm lens voor het fotograferen van vliegtuigen die heel dichtbij zijn.
- Een 70-300 mm lens voor shots op gemiddelde afstanden. Hiermee kan je al behoorlijk wat meters inzoomen.
- Een 150-600 mm lens waarmee je extreem kan inzoomen en je haarscherpe beelden maakt op grote afstand. Zoals dit shot:

Verder maakt Guillaume gebruik van een statief wanneer er weinig lichtinval is, bijvoorbeeld voor het maken van nightshots. Hier zie je het Amerikaanse Doomsday plane in Brussel:

Fotobewerking voor perfectionisten
Na het vastleggen van de frames worden de RAW-files getransformeerd tot unieke pareltjes aan de hand van Adobe Lightroom. Af en toe maakt Guillaume gebruik van Photoshop om de finishing touch aan te brengen.
Met deze programma’s kan hij elk aspect van het beeld verfijnen, waardoor ze tot leven komen en echte schoonheid uitstralen. Eenmaal geëxporteerd tot JPEG zijn de foto’s klaar voor verschijning op Instagram.
Russische juweeltjes in Oostende
België beschikt over vijf commerciële luchthavens van waaruit passagiersvervoer mogelijk is. Maar wat heeft België te bieden voor de planespotters-community? Dit denkt Guillaume erover:

- Brussels Airport, een echte hub voor planespotters, bouwde enkele jaren geleden een deel van het grasveld langs de runway om tot spottersplatform. Hierdoor is het de aangewezen locatie geworden voor spotters die daar kunnen genieten van een panoramisch uitzicht op de landingsbaan.
Maar Brussels Airport telt drie landingsbanen en dus passeren niet alle vliegtuigen langs het spottersplatform. Wanneer Guillaume en zijn vrienden dan op zoek zijn naar locaties met uitzicht over de twee overige landingsbanen komen ze af en toe in contact met de politie.
"We werden vriendelijk verzocht om het dak van een parkeergarage te verlaten, nadat het vliegtuig waarvoor we speciaal kwamen gepasseerd was."
- Voor bijzondere ontmoetingen met iconische 747’s, begeeft Guillaume zich liefst naar Luik Airport, waar een overvloed aan vrachtvliegtuigen te bewonderen is. Jammer genoeg zijn daar geen spottersplatformen zoals in Zaventem en is het af en toe zoeken naar de juiste locatie om beelden te maken.
“Soms klimmen we op het dak van mijn auto om over de omheining te kunnen kijken.”
- Oostende heeft een speciale plek in Guillaumes hart. Niet alleen vanwege de frequente spotsessies, maar ook vanwege zijn korte studie luchtvaarttechnologie aan de Vives Hogeschool.
Maar waarom is zo’n kleine luchthaven toch zo geliefd bij Guillaume? In Ostend Airport komen er af en toe bijzondere Russische vliegtuigen op bezoek, zoals deze Antonov AN-124.

Om zulke bijzondere vliegtuigen niet te missen, skipte Guillaume af en toe zelfs zijn lessen, zodat hij toch deze enorme unieke metalen vogels in beeld kon brengen.
- Veel lof over de luchthaven van Charleroi heeft Guillaume niet, aangezien daar vrijwel alleen de eentonige Boeing 737’s passeren van Ryanair.
"Die hebben we al 1000 keer gezien."
- In het kleine Antwerp International Airport passeert er sporadisch luchtverkeer. Maar anderzijds heeft het bijvoorbeeld een knus restaurant met prachtig uitzicht over de luchthaven.
Guillaumes tips voor beginnende spotters
- Geduld is cruciaal, maar wees voorbereid. Vliegtuigen duiken op op de meest onverwachte momenten. Hou je camera in de aanslag want wanneer je een speciaal vliegtuig mist, is dat erg teleurstellend en kan het maanden duren voordat je opnieuw de kans krijgt om het vast te leggen.
- Kies je spottersplekken op basis van de stand van de zon. Tegenlicht is bijna altijd ongunstig voor de camera en levert geen goede foto’s op. Zorg er dus voor dat de zon zich zo veel mogelijk achter je bevindt bij het maken van vliegtuigfoto’s.
- Check het weerbericht. In de gietende regen kan je je dure camera niet gebruiken. Foto’s maken met een blauwe hemel leveren de beste resultaten op.
Conclusie
Guillaume heeft het planespotten tot kunst vertaald. Hij heeft zijn Nikon en Adobe Lightroom volledig in de vingers en weet ultieme pareltjes te creëren uit de wereld van de luchtvaartsector.
Door: Rico Valkenborgh | 21 december 2023
Zwanger het vliegtuig in? Wat je moet weten
Wat gebeurt er als je in het vliegtuig bevalt? Je verwacht het niet, maar toch gebeurt het. Een baby die te vroeg geboren wordt is niet uiterst zeldzaam, maar een baby die geboren wordt op 10 km hoogte wel. Alles wat je moet weten over vliegtuigbabyβs ontdek je in dit artikel.
Zonder zorgen doorheen de luchthaven: 8 tips
De luchthaven trotseren kan spannend zijn, vooral als je denkt aan alles wat je moet regelen: van het inpakken van je koffer tot het boarden van het vliegtuig. Maar geen zorgen, met een goede voorbereiding en deze tips kom je stressvrij door de luchthaven en geniet je zorgeloos van je welverdiende vakantie. Lees je mee?
De reis van je vliegtuigmaaltijd: een kijkje achter de schermen
Voordat jouw vliegtuigmaaltijd samen met jou de lucht in gaat, doorloopt het een uitgebreide reis. Van de gespecialiseerde fabriekskeuken tot aan de keuken van het vliegtuig. Als steward serveer ik iedere vlucht eten aan de passagiers, maar waar komt dat eten vandaan? Laten we eens achter de schermen kijken bij een inflight catering leverancier.
Opgeblazen gevoel tijdens je vlucht? Dit eet je best niet
Mijn riem moest een gaatje losser en de frietjes mochten wel wat meer zout. Wat voor invloed hebben vliegreizen eigenlijk op ons lichaam, en waarom proeven smaken anders in de lucht? Als steward deel ik graag wat inzicht over wat er gebeurt met je lichaam wanneer je vliegt. Lees je met me mee?
Steward's dagboek: "Alles over mijn twee layovers onder de Afrikaanse zon"
Een tussenstop tussen 2 vluchten, hoe ziet die eruit en waarom is dit soms nodig voor stewards, stewardessen en piloten? In deze blog leg ik het je uit.
Do's en don'ts aan boord van het vliegtuig
Wat doe je best wel en wat doe je best niet in het vliegtuig volgens het cabinepersoneel? Met andere woorden wat zijn de grootste ergernissen van een steward aan boord van het vliegtuig? Je ontdekt het hier:
Reactie plaatsen
Reacties