Wat je niet wist over vliegtuigstrepen:

Je hebt het je vast wel eens afgevraagd. Wat zijn die witte strepen die vliegtuigen achterlaten? Hoe ontstaan die vliegtuigsporen? En waarom zie je ze soms niet? Ik leg het je uit.
Interactie tussen vliegtuig en atmosfeer
Vliegtuigen vliegen op kerosine. Weet dat vliegtuigen gemiddeld een capaciteit hebben voor 30.000 tot 100.000 liter. Bij de verbranding van één liter kerosine wordt er ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd.
Deze gevormde stoffen heeft het vliegtuig niet meer nodig en worden dus achtergelaten in de lucht. Een vliegtuig op kruishoogte vliegt ongeveer op een hoogte van 11 km. Op die hoogte is de temperatuur ijskoud, zo’n -50 graden Celcius.
Wanneer de uitgestoten stoffen uit de gloeiend hete motor vliegen, komen die in contact met de ijskoude omgeving buiten het vliegtuig waardoor ze condenseren en bevriezen. De witte dikke lijnen achter het vliegtuig zijn dus niet meer dan ijskristallen gevormd door de uitgestoten stoffen.

Waarom zie je soms geen vliegtuigstrepen?
De gevormde vliegtuigsporen zijn niet altijd zichtbaar. Dit hangt af van verschillende factoren:
- Hoogte: Vliegtuigstrepen vormen zich waar de lucht zeer koud is, bijvoorbeeld boven de 25.000 voet (of 7.500 meter). Daar kunnen de stoffen snel bevriezen en zich verspreiden.
- Vochtigheid: De uitgestrekte wolkachtige verschijning vormt zich gemakkelijker in vochtige lucht. Op droge dagen kan de gevormde waterdamp minder snel condenseren en bevriezen.
- Vliegtuigtype: Niet alle vliegtuigen produceren evenveel vliegtuigstrepen. Nieuwere vliegtuigen met efficiëntere motoren en lagere uitstoot hebben de neiging om minder opvallende strepen achter te laten.
- Atmosferische omstandigheden: Vlieg je kortbij of door bestaande wolken dan is de lucht op die plaats al verzadigd met ijskristallen en zul je de gevormde vliegtuigsporen moeilijk kunnen onderscheiden.

Het weer voorspellen
De vliegtuigsporen zijn dus kunstmatig gevormde wolken. Vaak verdwijnen die onmiddellijk maar soms blijven ze uren hangen. Maar wist je dat deze strepen kunnen helpen bij het voorspellen van het weer? Hoe werkt dat?
- Geen spoorvorming: Dit betekent dat de atmosfeer te droog en te warm is om sporen te kunnen vormen. Dit is meestal een aanwijzing voor toekomstig mooi, rustig weer. Maar het kan natuurlijk ook betekenen dat het vliegtuig onder de 25.000 voet vliegt. Het weer voorspellen zonder spoorvorming is het moeilijkst aangezien de factoren uit de vorige alinea ook een rol spelen.
- Korte spoorvorming: Op zulke momenten bevat de atmosfeer wel wat vocht, maar niet veel. Wat een indicatie kan zijn voor redelijk tot heel mooi weer.
- Lange spoorvorming: De bovenste atmosfeer is heel erg vochtig, wat kan betekenen dat er een weersverandering op til is. Een lucht vol met vliegtuigstrepen kan dus betekenen dat het mooie weer ten einde loopt.

Zijn vliegtuigsporen schadelijk?
Hoewel vliegtuigstrepen visueel opvallend zijn aan de hemel, zijn ze over het algemeen niet direct schadelijk. De gevormde strepen bestaan uit minimale hoeveelheden broeikasgassen, die bijdragen aan de klimaatverandering.
Maar ze bestaan voornamelijk uit waterdamp. De race voor het ontwikkelen van efficiëntere motoren en alternatieve brandstoffen om de milieu-impact te verminderen is gestart.

Conclusie
In het kort, ik onthoud dat vliegtuigstrepen ontstaan door het condenseren en bevriezen van waterdamp en uitstootgassen. Vaak verdwijnen ze onmiddellijk maar soms blijven ze uren hangen. Voorspel jij de volgende keer het weer juist aan de hand van vliegtuigstrepen?
Succes!
Door: Rico Valkenborgh | 8 november 2023
Zwanger het vliegtuig in? Wat je moet weten
Wat gebeurt er als je in het vliegtuig bevalt? Je verwacht het niet, maar toch gebeurt het. Een baby die te vroeg geboren wordt is niet uiterst zeldzaam, maar een baby die geboren wordt op 10 km hoogte wel. Alles wat je moet weten over vliegtuigbabyβs ontdek je in dit artikel.
Zonder zorgen doorheen de luchthaven: 8 tips
De luchthaven trotseren kan spannend zijn, vooral als je denkt aan alles wat je moet regelen: van het inpakken van je koffer tot het boarden van het vliegtuig. Maar geen zorgen, met een goede voorbereiding en deze tips kom je stressvrij door de luchthaven en geniet je zorgeloos van je welverdiende vakantie. Lees je mee?
De reis van je vliegtuigmaaltijd: een kijkje achter de schermen
Voordat jouw vliegtuigmaaltijd samen met jou de lucht in gaat, doorloopt het een uitgebreide reis. Van de gespecialiseerde fabriekskeuken tot aan de keuken van het vliegtuig. Als steward serveer ik iedere vlucht eten aan de passagiers, maar waar komt dat eten vandaan? Laten we eens achter de schermen kijken bij een inflight catering leverancier.
Opgeblazen gevoel tijdens je vlucht? Dit eet je best niet
Mijn riem moest een gaatje losser en de frietjes mochten wel wat meer zout. Wat voor invloed hebben vliegreizen eigenlijk op ons lichaam, en waarom proeven smaken anders in de lucht? Als steward deel ik graag wat inzicht over wat er gebeurt met je lichaam wanneer je vliegt. Lees je met me mee?
Steward's dagboek: "Alles over mijn twee layovers onder de Afrikaanse zon"
Een tussenstop tussen 2 vluchten, hoe ziet die eruit en waarom is dit soms nodig voor stewards, stewardessen en piloten? In deze blog leg ik het je uit.
Do's en don'ts aan boord van het vliegtuig
Wat doe je best wel en wat doe je best niet in het vliegtuig volgens het cabinepersoneel? Met andere woorden wat zijn de grootste ergernissen van een steward aan boord van het vliegtuig? Je ontdekt het hier:
Reactie plaatsen
Reacties